Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
- Joined
- 24 Nov 2005
- Messages
- 637
Spelade ”Sailors on the starless sea” till DCC igår och det var så kul, verkligen minnesvärt, så jag tänkte att jag skulle skriva ner lite av vad som hände, just för att komma ihåg .
Vi var tre spelare och jag som SL. Jag hade gjort färdiga RP med Purple sorcerer-generatorn, fyra per spelare och A4, och printat dubbel uppsättning, så att de fick en chans att byta om de inte vibbade med det första gänget (de drog ett varsitt blad osett). En bytte, övriga behöll sina första fyra.
Det var ett härligt gäng som stod där framför den svarta stenborgen från vilken fruktansvärda beastmen vällt fram i natten och fört bort deras nära och kära, grannar och vänner. 12 fördömda män, kvinnor och barn. Vi hade en gravgrävare, en stalledräng, en skattmas, en långivare, en föräldralös, palsternackodlare, en alkemist, barberare, en smugglare och andra.
Generatorn hade slumpat allt enligt grundreglerna (jag hade valt bort dvärgar och alver) och spelarna fick välja alignment och namn. Sen körde vi. Nu var det vedergällning, nu skulle de rädda de sina!
Borgen beskrevs, vägen fram möjliga vägar att närma sig, och varje spelare fick nämna någon som en av deras RP förlorat och ville rädda.
Det säger något, tycker jag, om både system- och spelarkvalitet att vi bara efter tre minuter in i spel hade massvis med färgstarka karaktärer och inbördes relationer. Det finns en sådan rik indirekt antydd setting, bakgrund och personlighet hos varje nolla i DCC, och det var en fröjd att se spelarna dra i detaljerna och veckla ut distinkta RP på nolltid. Lite orolig blev jag också, jag är en rätt blödig spelledare och kände ju direkt att jag ville inte att någon i det här gänget ska dö. ”Gå tillbaka till byn! Sätt er på värdshuset och lev ett sista dygn! Vi spelar det istället” liksom. Well, folk skulle dö. Och det rätt snart.
Men jag får berätta om det sen, måste jobba nu.
Vi var tre spelare och jag som SL. Jag hade gjort färdiga RP med Purple sorcerer-generatorn, fyra per spelare och A4, och printat dubbel uppsättning, så att de fick en chans att byta om de inte vibbade med det första gänget (de drog ett varsitt blad osett). En bytte, övriga behöll sina första fyra.
Det var ett härligt gäng som stod där framför den svarta stenborgen från vilken fruktansvärda beastmen vällt fram i natten och fört bort deras nära och kära, grannar och vänner. 12 fördömda män, kvinnor och barn. Vi hade en gravgrävare, en stalledräng, en skattmas, en långivare, en föräldralös, palsternackodlare, en alkemist, barberare, en smugglare och andra.
Generatorn hade slumpat allt enligt grundreglerna (jag hade valt bort dvärgar och alver) och spelarna fick välja alignment och namn. Sen körde vi. Nu var det vedergällning, nu skulle de rädda de sina!
Borgen beskrevs, vägen fram möjliga vägar att närma sig, och varje spelare fick nämna någon som en av deras RP förlorat och ville rädda.
Det säger något, tycker jag, om både system- och spelarkvalitet att vi bara efter tre minuter in i spel hade massvis med färgstarka karaktärer och inbördes relationer. Det finns en sådan rik indirekt antydd setting, bakgrund och personlighet hos varje nolla i DCC, och det var en fröjd att se spelarna dra i detaljerna och veckla ut distinkta RP på nolltid. Lite orolig blev jag också, jag är en rätt blödig spelledare och kände ju direkt att jag ville inte att någon i det här gänget ska dö. ”Gå tillbaka till byn! Sätt er på värdshuset och lev ett sista dygn! Vi spelar det istället” liksom. Well, folk skulle dö. Och det rätt snart.
Men jag får berätta om det sen, måste jobba nu.