Jag sitter och fnular på att skriva en ”klassisk” kampanj till ett traddigt rollspel. Men den ska vara upplagd som en sandlåda där RP är mäktiga rollpersoner. Troligtvis ska de inte vara en grupp vänner utan ha helt olika agendor och själva bestämma om de ska jobba ihop eller inte. Och med sandlåda menar jag att det ska finnas saker att besöka och SLP med agendor Men det ska också finnas en tidslinje där saker händer, viktiga punkter i berättelsen och en meta-story.
Har någon tips på hur man ska skriva det här? Do’s and dont’s? Vad behöver vara med? Tips på kampanjer som gör det här bra?
Jag har kört två kampanjer av det här slaget som varit öppna från början, dock inte med RP som varandes mäktiga personer på nåt sätt, från början. Andra kampanjer har blivit öppna en bit in när spelarna blivit varma i kläderna och deras rollpersoner driver på, och det finns lite backstory att ta avstamp ifrån.
Så, såhär har jag gjort och skulle göra: Börja med rollpersonernas roller, oavsett om det är nåt du bestämmer, eller spelarna gör, eller ni gör tillsammans. Med roller tänker jag på deras positioner i världen. Sen skulle jag kolla vad jag vill ha för andra drivande personer och organisationer och om det ska finnas en central konflikt eller flera små, eller båda.
I en kampanj representerade RP ett lands intressen, och sina egna, det fanns en direkt fientlig organisation med ett klart gemensamt mål och en neutral organisation med ett eget mål. Alla var dock ute efter samma sak, att finna ett visst magiskt tempel, och använda en viss magisk artefakt där. Så det var den centrala konflikten, och de inblandade intressenterna från början. För att världen inte skulle stå stilla i övrigt så fanns även små saker att ta tag i som inbördeskrig, diplomatiska förbindelser, religiösa motsättningar, rasism. Varje organisation fick ett händelseförlopp för när de blev klara med vissa saker, vilka underorganisationer de kunde förfoga över, och deras resurser.
Den andra kampanjen involverade en demonlord i ena ändan som den eventuellt farligaste slutgiltiga antagonisten, och sen fanns det ett nätverk under honom av individer och organisationer. Så centralt i förberedelserna var att göra en relationskarta över nätverket, vilka känner varandra och hur, eller känner till och hur, och om de arbetar tillsammans på nåt sätt och slutligen i andra ändan ingångspunkter till härvan för rollpersonerna. Så under kampanjens gång fick RP avgöra vad de skulle ta vägen om de hade flera möjligheter och det fanns så att säga en effektiv, snabb väg till demonlorden, eller en där man tog hand om alla i nätverket under denne. (Står mer om denna som ett kampanjfrö i Yuletomte's Guide från Kreativitetskalendern i år, lucka 23?) Specifika tider för när saker händer var lite mer flytande här i början.
Om det är första gången för en öppen kampanj skulle jag använda den först beskrivna kampanjens upplägg.
När konflikten eller konflikterna är klara, eller när andra drivande personer och organisationer är uttänkta och de konflikter som troligen kommer uppstå när deras intressen och mål möter rollpersonernas, då skulle jag skissa upp en första tidslinje. Tidslinjen skulle innehålla när varje organisation gör något avgörande och oberoende världshändelser. Tidslinjen är inte orubblig, utan rollpersonernas agerande i världen kommer att påverka. Om de ger sig på baronens odlingar, vad blir följderna? Det kan man fundera på när det händer, och det är lättare att komma på vad ifall man definierat baronens personlighet, intelligens, tillvägagångssätt och resurser. Man kan förbereda potentiella handlingar, det här beror på vad man föredrar som spelledare. Exempelvis om baronens handling 2 blir motarbetad så försöker han göra x med hjälp av y, om han får assistans händer z, om handling 3 blir motarbetad så tar han hjälp av å istället för y. De olika andra som inte är RP kan, och måste ibland reagera på varandras handlingar också. Om en organisation tänkt använda en viss hamn, men en annan organisation har låst ner den så måste de hitta på nåt.
Sandlådor öppnar för mer arbete och förberedelser mellan spelomgångar så det bör man vara medveten om.
Beroende på typ av sandlåda så kan man vilja begränsa antalet intressenter. En sandlåda med mestadels grottor att utforska i ett område bestritt av två länder kan ha en massa småkonflikter i sig, men om man kör någon slags tronövertagande av en av 30 adelssläkter i ett kungarikessandlåda då kanske man vill fokusera enbart på den nivån och inta ha några övriga konflikter.