Metaplot finns väl i flera "nivåer":
(1) En kampanj som ändrar något betydelsefullt i världen.
(2) En övergripande hemlighet eller bakgrund som ligger till grund för större delen av världsbeskrivningen.
(3) Som ovan, men den avslöjas också mer och mer i och med utgivningen av böcker.
(4) En "levande värld", där spelvärlden avancerar för varje modul som släpps.
Nittiotalsmetaplot i sin mest utpräglade form är ju nivå fyra i listan ovan. Där kan man till exempel titta på Vampire: the Masquerade, Legend of the Five Rings och Seventh Sea som exempel på detta. Denna typ av metaplottskrivande blev med tiden rätt ökänd, eftersom den innebar att man i praktiken var "låst" till att alla händelser utspelade sig på det vis som det stod i böckerna för att framtida böcker skulle stämma, något som kunde inverka menligt på den egna kampanjen. Legend of the Five Rings lät till exempel mycket av kampanjvärldens utveckling styras av hur det gick i de officiella kortspelsturneringarna.
I en lösare bemärkelse skulle jag säga att till exempel RuneQuest har en tydlig metaplot, där de framtida hjältekrigen är utplanerade i hundra år framöver. Därmed föregriper spelet Vampire med råge. Däremot är det inte något som påverkar modulutgivningen, så man är mindre bunden till denna plan för att kunna använda spelmaterialet.