Vad menar du med meta-spela?Jag har länge filosoferat på hur man ska lägga upp en kampanj som anpassar sig efter vad spelarna gör. Jag har spellett sådant många gånger men jag vet inte hur sjutton man ska skriva ned det efteråt. Om man ska göra det i form av tips eller om det ska vara möjliga spår. Det enda jag kommit på, än så länge, är att bryta ned allting i mindre bitar. För kampanjen ska dessutom vara lätt att ta sig in i, utan att behöva sitta och plugga i hundra timmar för att reda ut allting.
Sedan funderar jag - i denna tråd - på hur en "klassisk" kampanj ska funka, om spelarna ska antas meta-spela. För det kräver en hel del meta-spel om det är mäktiga rollpersoner som inte har något med varandra att göra.
Klassisk kampanj menar jag typ, den ska vara nedskriven i en bok. Den ska ha kapitel. Det ska finnas SLP och platser. Det ska finnas händelser. Ett möjligt men inte tvunget slut.
Jag tänker, till exempel, att en del av kampanjen kan vara typ att SLP A, SLP B och SLP C vill ha McGuffin. RP kan välja att ta den själva, eller hjälpa någon av SLP. Eller förstöra McGuffin. De kan välja att hjälpas åt, eller motarbeta varandra. I detta kapitel i boken kommer då SLP:erna beskrivas. McGuffin. Platserna där detta utspelar sig. Olika utfall.
En annan del av kampanjen kan vara att ett möte eller en happening kommer ske där något viktigt händer, typ en demon kommer framträda och suga åt sig all magi i riket, eller what not. RP behöver hitta platsen och sen göra... något. Hur och vad är upp till spelarna. Men mötet/ happeningen/ ritualen kommer ske, det beskrivs i kampanj-texten.
--
Bra poäng om mäktiga rollpersoner Sysp. Tror ändå jag kommer behöva fundera över det här. Tvinga alla spelare att ge sin RP en "mänsklig förankring", sårbarhet, nära relation, medmänsklig motivation eller liknande. Något som gör dem till mer än en power player. För spelare som är ovana att inte bara försöka vinna när man spelar spel.