DoD Ny färdighet

MElf

Veteran
Joined
6 Jan 2022
Messages
5
Hej,
En ytters snabb fråga.
Hur går man bäst tillväga för att lära sig en ny färdighet som man har - i?

t ex simma. Man kan ha x1 i sjökunnighet men - i att simma.
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Om det är Dod16 så står det på sidan 35 i regelboken under rubriken "genom träning".

Mvh
 

MElf

Veteran
Joined
6 Jan 2022
Messages
5
Om det är Dod16 så står det på sidan 35 i regelboken under rubriken "genom träning".

Mvh
Jo det har jag läst. Eller att man går hos en lärare. Men jag antar att man gör på lite olika sätt så tänkte höra hur ett bra sätt kunde se ut.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jo det har jag läst. Eller att man går hos en lärare. Men jag antar att man gör på lite olika sätt så tänkte höra hur ett bra sätt kunde se ut.
Man får prata lite - SL och Spelare - om hur man vill ha det.

Om man tycker att det ska kännas svårt så är det svårt att hitta någonstans att bo i lugn och ro när man tränar, svårt att hitta en bra tränare, och svårt att få tid mellan äventyren att träna.

Om man vill att det ska kännas lite lättare så "räcker" det att rollpersonen samlar ihop tillräckligt med pengar, så får man fundera på vad 1v på värdshus (eller något hyrt rum) kostar plus en lärare. Och så räknar man med att det finns en lärare och ett bra rum att hyra i lugn och ro. Då kan rollpersonerna i gruppen lägga några veckor eller månader efter varje äventyr, beroende på hur mycket pengar de hittat.

Eller så vill man ha det ännu enklare, och då spelar man kanske inte Drakar och Demoner.

Om man bor i en stor stad är det enkelt med tränare. Det finns ofta gillen och så. Men man kan ju göra rollspel - nästan äventyr av det - hur hittar man en expert på "giftkunskap" som kan tänka sig att träna en.
 

MElf

Veteran
Joined
6 Jan 2022
Messages
5
Man får prata lite - SL och Spelare - om hur man vill ha det.

Om man tycker att det ska kännas svårt så är det svårt att hitta någonstans att bo i lugn och ro när man tränar, svårt att hitta en bra tränare, och svårt att få tid mellan äventyren att träna.

Om man vill att det ska kännas lite lättare så "räcker" det att rollpersonen samlar ihop tillräckligt med pengar, så får man fundera på vad 1v på värdshus (eller något hyrt rum) kostar plus en lärare. Och så räknar man med att det finns en lärare och ett bra rum att hyra i lugn och ro. Då kan rollpersonerna i gruppen lägga några veckor eller månader efter varje äventyr, beroende på hur mycket pengar de hittat.

Eller så vill man ha det ännu enklare, och då spelar man kanske inte Drakar och Demoner.

Om man bor i en stor stad är det enkelt med tränare. Det finns ofta gillen och så. Men man kan ju göra rollspel - nästan äventyr av det - hur hittar man en expert på "giftkunskap" som kan tänka sig att träna en.
Tack. Mycket bra svar!.
Det var något sådant jag trodde i och med att reglerna lämnar det väldigt öppet. Tack Så mycket!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Det viktiga att tänka på är att det blir inte nödvändigtvis roligare att spela när alla bara har högre värden i allt. Och det kan bli svårare för SL också.

Däremot är det ju jättesegt att inte kunna simma, klättra eller kanske sjunga... om det är sånt som händer ofta. Eller om ingen i gruppen kan spåra.
Det är också segt att hitta ett magiskt vapen och inte kunna använda det, eller komma på att man vill lära sig ett nytt vapen, om det är jättesvårt.

Så jag tycker SL kan vara rätt hygglig med träning, om det liksom behövs för att göra spelet roligare, men om alla bara vill höja sin viktigaste vapenfärdighet... så kanske man inte ska uppmuntra det lika mycket.
 

MElf

Veteran
Joined
6 Jan 2022
Messages
5
Det viktiga att tänka på är att det blir inte nödvändigtvis roligare att spela när alla bara har högre värden i allt. Och det kan bli svårare för SL också.

Däremot är det ju jättesegt att inte kunna simma, klättra eller kanske sjunga... om det är sånt som händer ofta. Eller om ingen i gruppen kan spåra.
Det är också segt att hitta ett magiskt vapen och inte kunna använda det, eller komma på att man vill lära sig ett nytt vapen, om det är jättesvårt.

Så jag tycker SL kan vara rätt hygglig med träning, om det liksom behövs för att göra spelet roligare, men om alla bara vill höja sin viktigaste vapenfärdighet... så kanske man inte ska uppmuntra det lika mycket.
Bra poäng.
Öka färdigheter kan man kanske sikta på att göra efter ett äventyr ( om nödvändigt )
Däremot ett språk eller simning kan vara kul att göra ett äventyr omkring. Eller om man vill lägga till en besvärjelse.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Jag spelade mycket Drakar och Demoner förr. Nu spelar jag enklare spel som inte har färdigheter (varianter av Dungeons & Dragons).

Om gruppen ska till havs, och det är uppenbart att det kommer bli ett flertal äventyr/sessioner till havs... så förstår jag att den som är jägare och inte kan simma säger: "vet ni vad, jag villl lära mig simma först". Och då kan reglerna för träning komma ivägen för det gruppen vill göra (jag vet inte hur det funkar i DoD 16 exakt).

Jag vet inte hur man lär sig en ny formel i DoD. Men i D&D behöver man ofta hitta/få den (på ett pergament eller en annan magikers formelsamling) så att man kan tolka den och lära sig den. Det kan jag ju tycka är en rimlig lägsta-nivå (att man inte bara kan själv-lära en ny formel ur luften). Att kunna bli bättre på en formel skulle jag inte tycka var konstigt om en magiker kan uppnå genom att öva själv.

Så här i efterhand kan jag förvånas lite att vi tog reglerna i DoD så bokstavligt, även om det var i vägen för en bra spelupplevelse. Som när någon med ett slagsvärd hittar ett magiskt bredsvärd, och knappt alls kan använda det. Det kanske inte ÄR så i DoD16, men det var så förr. Men det är ju så enkelt för spelaren och SL att prata om det, och säga att, du får träna 2 veckor, och sedan kan du använda Bredsvärd SOM Slagsvärd. Problemet löst. Det drabbar ingen.

Ingen annan kommer och gnäller på er, i er spelgrupp, för att ni hanterar träning mellan äventyren på ett sätt som är bra för er!
Gör det som är roligast.

Men det är inte roligast om alla rollpersoner har jättehögt i allt, eller ens jättehögt i mycket.
 

MElf

Veteran
Joined
6 Jan 2022
Messages
5
Jag spelade mycket Drakar och Demoner förr. Nu spelar jag enklare spel som inte har färdigheter (varianter av Dungeons & Dragons).

Om gruppen ska till havs, och det är uppenbart att det kommer bli ett flertal äventyr/sessioner till havs... så förstår jag att den som är jägare och inte kan simma säger: "vet ni vad, jag villl lära mig simma först". Och då kan reglerna för träning komma ivägen för det gruppen vill göra (jag vet inte hur det funkar i DoD 16 exakt).

Jag vet inte hur man lär sig en ny formel i DoD. Men i D&D behöver man ofta hitta/få den (på ett pergament eller en annan magikers formelsamling) så att man kan tolka den och lära sig den. Det kan jag ju tycka är en rimlig lägsta-nivå (att man inte bara kan själv-lära en ny formel ur luften). Att kunna bli bättre på en formel skulle jag inte tycka var konstigt om en magiker kan uppnå genom att öva själv.

Så här i efterhand kan jag förvånas lite att vi tog reglerna i DoD så bokstavligt, även om det var i vägen för en bra spelupplevelse. Som när någon med ett slagsvärd hittar ett magiskt bredsvärd, och knappt alls kan använda det. Det kanske inte ÄR så i DoD16, men det var så förr. Men det är ju så enkelt för spelaren och SL att prata om det, och säga att, du får träna 2 veckor, och sedan kan du använda Bredsvärd SOM Slagsvärd. Problemet löst. Det drabbar ingen.

Ingen annan kommer och gnäller på er, i er spelgrupp, för att ni hanterar träning mellan äventyren på ett sätt som är bra för er!
Gör det som är roligast.

Men det är inte roligast om alla rollpersoner har jättehögt i allt, eller ens jättehögt i mycket.
Färdigheterna fungerar lite olika i de olika versionerna.
Som till exempel ett magiskt svärd behöver ej ”läras” in. Man upptäcker magin när man börjar använda det ( såsom jag utläst det ). Andra magiska föremål, som en ring kan ta längre tid att komma underfund med.
Färdigheten besvärjelse täcker samtliga besvärjelser. Man har alltså samma färdighet i alla besvärjelser, men man får lära sig enskilda besvärjelser för att kunna använda dem.

likaså har alla närstridsvapen samma färdighet ( närstrid ) oavsett typen av närstridsvapen.

jag tycker striderna är ganska rätt fram vilket är bra. Det lämnar utrymme för de som vill köra det enkelt, men också att de som vill göra det mer levande kan lägga till egna varianter. Grunden är kanon.

jag har sneglat på dungeons and dragons, men vet inte var jag skall börja.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Det låter ganska bra med färdigheterna för närstrid och besvärjelser!

"förr" var allt en egen färdighet. Till och med "anfall slagsvärd" var en annan färdighet än "parad slagsvärd".

Det finns så många versioner av Dungeons & Dragons, och de är bra på olika sätt och dåliga på andra.
Om DoD 2016 fungerar för dig och din grupp, håll dig till det :)
 
Top