Artifact Zero
Översikt
Först försvann en arkeolog, efter att ha blivit lite knäpp och viftat med hagelbrakare mot folk han delade utgrävning med. Sedan försvann en av studenterna som var med på utgrävningen. Sen försvann fler av de som var med. FBI kallades in, och en Delta Green-friendly som nu är bland de försvunna hann kalla ropa på kavalleriet innan han försvann. Rollpersonerna är kavalleriet.
Rollpersonerna åker till Helena, Montana. Där finns FBI-högkvarteret med en massa filer med vad man hittills fått tag på om fallet, inkl polisrapporter. Det verkar också som att utgrävningen ute i bushen hittat ett antal mänskliga skelett – som verkar jättegamla. Bevis som samlats in från den tokige forskaren finns också här, men vissa grejer verkar ha försvunnit.
Det finns en green box i närheten som inte innehåller något som är det minsta relevant för fallet.
Man kan undersöka gruvföretaget som lånar ut marken till universitet som sköter utgrävningen. De arrenderar marken av staten för att de trodde att det skulle finnas metall och grejer, men det fanns det inte. Så nu lånar de ut till utgrävningar. Det finns ingen egentlig information att få här.
Själva utgrävningen är avspärrad. Där finns ett gäng grejer som grävts upp, däribland en stor trasig antennliknande grej och en massa allmänt skräp. Det finns ett manifest med saker universitet som skötte utgrävningen hade med sig dit, men en hel del saknas. Om de styr upp mer grävande kan RP hitta fler saker, vad är lite upp till SL. Mycket av det som kan hittas är sk "anomalier", alltså grejer som är moderna men som befinner sig i strata som motsvarar jättelänge sedan. Och fler skelett.
RP kan få info om att folket vid utgrävningen bråkat med ett par cheyenne-snubbar. Det är ett sidospår.
Thorly, snubben som arresterades och sen försvann (ur arresten) sägs ha sett ett av skeletten som grävts upp och blivit knäpp av det, och hotat de andra att inte berätta för nån vad de hittat. Hemma hos honom kan man hitta en jättegammal (ett par miljoner år) klocka som är samma som han hade på sig när han arresterades (men som sedemera försvunnit).
När han arresterades rantade han om att folk inte borde ta i honom för då skulle de också smittas av… något.
Om rollpersonerna håller koll på alla prylar som försvinner kan se se mönstret att det som försvunnit är metallgrejer och elektroniska grejer.
Om rollpersonerna jämför medical records för de som försvunnit med skeletten FBI Helena har, så kan de inse att alla försvunna återfinns bland skeletten. De kan alltså räkna ut att de "försvunnit" till forntiden.
Ett par av skeletten har inte försvunnit ännu. Polisen som arresterade Thorly t.ex. Thorlys läkare, samma sak. Den ende som inte försvunnit av de som var med i Thorlys ursprungliga team är Michael Richards, som av något slags slump är immun.
Med ett slag mot rätt färdighet kan RP räkna ut att man kan rensa saker och personer från vad det nu är (T-strålning) som får folk och saker att åka tillbaka, och även sanera antennen och resten av grejerna i utgrävningen. SL kan också låta Majestic dyka upp som gubben-i-lådan och Lösa Problemet. Om RP lyckas hindra folk från att röra vid grejer från utgrävningen, och lyckas tysta ner det hela hyfsa väl, så kan en tredje tänkbar lösning vara att bara låta det hela bero och utgrävningen grävas igen igen.
Struktur
Inte det bästa jag sett men efter Future/Perfect är det balsam för själen.
Om jag skulle spelleda
Så skulle jag först och främst se till så att det fanns någon form av möjlighet för rollpersonerna att få veta vad Tillinghast-strålning och en Tillingast resonator är. Just nu finns verkligen inget sätt för rollpersonerna att få någon information om någonting egentligen. Att de inte kan få veta att allt det här beror på ett Majestic-projekt i framtiden må väl vara hänt, även om jag gärna skulle se att de kunde göra det också. kanske genom att de hittar urgamla ledtrådar?
Något som kan peka mot agenter eller forskare som Majestic inte ens rekryterat ännu, men vars specialiteter säger något? Kanske kan det vara en sån forskare som ger dem sina teorier om T-strålning? Ja, det känns som en schysst lösning.
Jag skulle också låta RP göra mer fotarbete. Nu är det ganska mycket "här är en polisrapport, SL sammanfattar den åt er". Låt rollpersonerna snacka mer med vittnen och anhöriga, liksom. Låt dem bygga en egen bild. Äventyret har ju ganska mycket detaljerad information om de olika inblandade, och det kan nog vara skojjigt att hitta den själv.
Jag skulle också vilja att lösningen på äventyret inte var så knutet till tärningsslag. Om SL inte vill att Majestic ska rida in till stan och lösa allt så är det typ lyckat slag mot fysik eller tysta ned och ge upp som gäller. Jag skulle vilja plantera något om elektricitet, eftersom det nu är det man använder. Kanske har någon pryl Thorly hanterat inte försvunnit fast den borde det – eftersom den elektrifierats? Kanske stöter RP på en händelse där ett gäng saker strömfördes? Jag skulle vilja ha åtminstone två fall iaf, så att spelarna kan dra slutsats och pussla ihop det lite.
Omdöme
Det finns en kärna till ett bra äventyr här, absolut. Det centreras ju helt kring insikten i tidsresor och hur läbbigt det är att gräva upp sitt eget skelett, och just de bitarna har stor potential. Framför allt genom att man uppmuntras som SL att låta en av RPs skelett hittas…
Men äventyret tar inte riktigt vara på sin premiss, i mina ögon har det en liten bit kvar innan det skulle bli riktigt spelbart i mina ögon. Ge något att bita i. Som det är nu finns det exakt en insikt att göra och sen är det deus ex machina-lösning med Majestic eller ett lyckat fysikrull. Vilket känns som lite slöseri. jag vill ge spelarna mer att göra, och göra om det här till något lite mer omfattande som ändå kan ta en 2–3 kvällar.