Kul att du hoppat på Twilight: 2000!
Vad gäller Tyskland och Frankrike så finns det ju en sida var om dessa länder i Referee's Manual, men det antar jag att du sett? Fokus i spelet är de två huvudsakliga spelmiljöerna Sverige och Polen, vilket ju med nödvändighet gör att informationen om andra länder är kortfattad.
"Forken" i tidslinjen är ju vid augustikuppen 1991, vilket ju göra att vår världs Ryssland 1993 är något helt annorlunda än spelets Sovjet 1993. I backstoryn i kapitel 1 finns flera element som åtminstone till del förklarar hur Sovjet kommer på fötter efter att nästan ha kollapsat 1991. Exempel:
Nu hävdar jag förstås inte att Sovjets comeback är
realistisk - detta är ju alternativ verklighet och en förutsättning för spelets grundpremiss. Så man måste nog suspenda sin disbelief en aning.
Sen finns det mer att säga kring både detta och Operation Reset (den slutliga offensiven våren 2000) som kommer att utforskas mer in kommande moduler...
Visst finns det massor mer att fundera kring på alla möjliga håll, men
så knapphändig vet jag inte om jag tycker att bakgrundstexterna är, särskilt med tanke på att detta är ett grundspel? Referee's Manual har cirka 25 sidor backstory och nuläge med kartor och truppositioner i Polen och Sverige, samt ett kapitel på cirka 10 sidor med olika fraktioner och deras resurser och mål. Vi har haft flera militära konsulter med i arbetet.
Men, att döma av hur omfattande diskussionsvågorna har svallat på vårt forum det senaste året så är det uppenbart att detta ämne väcker tankar och funderingar - och det är ju kul! Att göra sin egen tolkning av det alternativa år 2000 i sin egen kampanj är en del av poängen med spelet.
Nja, det där tycker jag är en lite trist och tjatig nidbild, som inte är särskilt sann. Visst finns det snygga bilder, spelkort och massor av encounters, och visst kan man spela low-prep - men det är ju inte
allt vad spelet är. Utöver bakgrundsmaterialet jag listade ovan i Referee's Manual finns fyra kompletta "scenario sites" (motsvarande äventyr) på totalt cirka 30 sidor med SLP:er, händelser och intriger. Och det bara i grundspelet. Kommande moduler kommer att bygga ut en omfattande metaplot som man kan väva in i sin sandbox.