En sak jag skulle vilja se mer av är hur alver och appearance fungerar i Rolemaster.
Om du är en högalv måste du sätta din högsta egenskap i appearance.
är du lägre alv så är det högsta eller next högsta.
Jag kan tycka, och inser att jag nog är i minoritet här, att om man nu ska ha grundegenskaper och sätta så stor vikt i olika raser betydelse där, så kan man lika gärna gå hela vägen och ge alla raser en egenskap de måste sätta sitt högsta värde i.
Till exempel alla orker behöver ha styrka som högsta egenskap, och alla alver måste ha Smidighet som högsta.
Jag skulle tycka det var roligare än små plus och minus och det skulle ge varje ras mer av en identitet (smidiga rasen, starka rasen, etc).
Det skulle också för mig vara roligare att gå emot strömmen om min karaktär ändå var bra på klassiska rasgrejor. Liksom om jag idag i DnD skapar en Orc bard så kommer den vara en sämre bard och +2 bonusen i styrka kommer göra inget för mig alls.
I mitt system hade min Orc bard varit starkare än större delen av gruppen, det hade varit mer intressant och roligt.
För några år sedan spellede jag One ring, där en av mina spelare spelade en dvärg ifrån ensammaberget. Hans dvärg var en Skald som sjöng och berättade historier. Men då det spelet fungerar som det gör Började hans karaktär liksom alla andra dvärgar med en bra skill nivå i hantverk.
Så när han bosatt sig i Anduins dal och hjälpte människorna där att bygga en stenmur runt gården, så slog han väldigt bra.
Det ledde till att att människorna började se honom som en hantverkare och klumpade ihop honom med resten av sitt släkte.
Vi fick flera bra scener ut ur det.
Men jag kommer iför sig mer ur en culture-gaming bakgrund, och tycker alla steg ifrån Minmaxnings tänk är bra saker.
Om du är en högalv måste du sätta din högsta egenskap i appearance.
är du lägre alv så är det högsta eller next högsta.
Jag kan tycka, och inser att jag nog är i minoritet här, att om man nu ska ha grundegenskaper och sätta så stor vikt i olika raser betydelse där, så kan man lika gärna gå hela vägen och ge alla raser en egenskap de måste sätta sitt högsta värde i.
Till exempel alla orker behöver ha styrka som högsta egenskap, och alla alver måste ha Smidighet som högsta.
Jag skulle tycka det var roligare än små plus och minus och det skulle ge varje ras mer av en identitet (smidiga rasen, starka rasen, etc).
Det skulle också för mig vara roligare att gå emot strömmen om min karaktär ändå var bra på klassiska rasgrejor. Liksom om jag idag i DnD skapar en Orc bard så kommer den vara en sämre bard och +2 bonusen i styrka kommer göra inget för mig alls.
I mitt system hade min Orc bard varit starkare än större delen av gruppen, det hade varit mer intressant och roligt.
För några år sedan spellede jag One ring, där en av mina spelare spelade en dvärg ifrån ensammaberget. Hans dvärg var en Skald som sjöng och berättade historier. Men då det spelet fungerar som det gör Började hans karaktär liksom alla andra dvärgar med en bra skill nivå i hantverk.
Så när han bosatt sig i Anduins dal och hjälpte människorna där att bygga en stenmur runt gården, så slog han väldigt bra.
Det ledde till att att människorna började se honom som en hantverkare och klumpade ihop honom med resten av sitt släkte.
Vi fick flera bra scener ut ur det.
Men jag kommer iför sig mer ur en culture-gaming bakgrund, och tycker alla steg ifrån Minmaxnings tänk är bra saker.