Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Vilka är dina längsta kampanjer? Varför blev just de så långa, var det planen eller blev det bara så? Hur lyckas man med långa kampanjer? Gjorde du saker annorlunda när du körde en lång kampanj än kortare kampanjer?
Jag vill inte definiera "lång" för hårt här, @Genesis och @DanielSchenström kan bägge få vara med . I mitt rollspelsliv har det varit många kampanjer på 30-40 spelmöten och som varade i runt ett år. I ljuset av det tycker jag att en kampanj som löper över 50 spelmöten eller mer är lång, liksom en som tar två år eller mer att spela igenom.
Min längsta kampanj (jag hade ett par långa solokampanjer på 80-talet, men jag minns inte hur långa det var, så de räknas inte) var PGC. Den tog 93 spelmöten och 34 månader. Målet var från början att spela igenom hela PGC, och jag hade förmånen att ha spelare som var med på den ambitionen. En spelare flyttade under kampanjen, men ingen annan flyttade, fick barn, blev deprimerad eller gjorde något annat som fick dem att lämna, och det är så klart den viktigaste "hemligheten" bakom en lång kampanj: en stabil spelgrupp.
Det var två saker jag gjorde annorlunda i denna kampanjen jämfört med mina tidigare, både andra spel och Pendragon.
1) Uppehåll. PGC är indelad i åtta eror och jag la in uppehåll på runt en månad mellan varje era, så att både jag och spelarna kunde ladda batterierna. Jag tror att det här hjälpte i alla fall mig att hitta ork och inspiration. KAP är ett krävande spel att spelleda.
2) Variation. Jag har en känsla av att ett par av mina tidigare KAP-kampanjer havererade för att alla tröttnade, och jag tror vi tröttnade för att spelmötena blev för lika varandra. Så jag hade som uttalat mål i den här kampanjen att variera spelmötena på olika sätt, och anstränga mig för att de inte skulle bli för lika. I detta ingick att skippa transportsträckor, klippa hårt, och försöka hitta sätt att överraska spelarna. Jag tror att jag lyckades - jag tröttnade i alla fall inte den här gången, och inte heller mina spelare.
Jag skrev en post om den här kampanjen på det gamla Pendragonforumet, om någon är intresserad.
Jag vill inte definiera "lång" för hårt här, @Genesis och @DanielSchenström kan bägge få vara med . I mitt rollspelsliv har det varit många kampanjer på 30-40 spelmöten och som varade i runt ett år. I ljuset av det tycker jag att en kampanj som löper över 50 spelmöten eller mer är lång, liksom en som tar två år eller mer att spela igenom.
Min längsta kampanj (jag hade ett par långa solokampanjer på 80-talet, men jag minns inte hur långa det var, så de räknas inte) var PGC. Den tog 93 spelmöten och 34 månader. Målet var från början att spela igenom hela PGC, och jag hade förmånen att ha spelare som var med på den ambitionen. En spelare flyttade under kampanjen, men ingen annan flyttade, fick barn, blev deprimerad eller gjorde något annat som fick dem att lämna, och det är så klart den viktigaste "hemligheten" bakom en lång kampanj: en stabil spelgrupp.
Det var två saker jag gjorde annorlunda i denna kampanjen jämfört med mina tidigare, både andra spel och Pendragon.
1) Uppehåll. PGC är indelad i åtta eror och jag la in uppehåll på runt en månad mellan varje era, så att både jag och spelarna kunde ladda batterierna. Jag tror att det här hjälpte i alla fall mig att hitta ork och inspiration. KAP är ett krävande spel att spelleda.
2) Variation. Jag har en känsla av att ett par av mina tidigare KAP-kampanjer havererade för att alla tröttnade, och jag tror vi tröttnade för att spelmötena blev för lika varandra. Så jag hade som uttalat mål i den här kampanjen att variera spelmötena på olika sätt, och anstränga mig för att de inte skulle bli för lika. I detta ingick att skippa transportsträckor, klippa hårt, och försöka hitta sätt att överraska spelarna. Jag tror att jag lyckades - jag tröttnade i alla fall inte den här gången, och inte heller mina spelare.
Jag skrev en post om den här kampanjen på det gamla Pendragonforumet, om någon är intresserad.
Last edited: