Så… De säger mer eller mindre "fuck you".Hej.
Det var inte kul att höra.
Dessvärre häver du din garanti ifall du öppnar upp datorn.
Du får gärna skicka in datorn, men vi kan inte garantera en kostnadsfri reparation.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
Det är bara att svara att du i så fall önskar reklamera den, efter som batteriet gått sönder. De kan egentligen inte säga att garantin inte gäller om du öppnar en dator (för det är inte så garanti funkar, du har tex rätt att sätta i ny hårddisk osv)Jag fick svar från Webbhallen idag:
Så… De säger mer eller mindre "fuck you".
Mitt nästa steg här nu kommer antagligen att bli att svara och fråga ifall de verkligen vill att jag skickar ett brandfarligt batteri med posten, eller om jag kanske snarare borde gå till någon av deras butiker. Och hur de vill att jag hanterar batteriet på vägen.
Jag gissar sedan att de kommer att ge mig ett kostnadsförslag som jag kan tacka ja eller nej till? Och då får jag ju helt enkelt avgöra om den kostnaden motsvarar vad jag tror att jag kan få för datorn vid försäljning.
De har två försök på sig att laga datorn innan du får reklamera den, och det är egentligen för dyrt med tanke på vad profiten på att sälja en laptop är, så det kommer vara bättre för dem att göra något annat.Det är bara att svara att du i så fall önskar reklamera den, efter som batteriet gått sönder. De kan egentligen inte säga att garantin inte gäller om du öppnar en dator (för det är inte så garanti funkar, du har tex rätt att sätta i ny hårddisk osv)
Men att säga ”reklamation” brukar räcka för att få som man vill, så länge man har rätt.
Fast jo, det är det väl? Du kanske tänker på andra modeller av laptops, där man kan montera loss batteriet genom att bara typ lossa på en spärr? På den här, och de flesta lite tunnare jag sett, sitter batteriet så att man måste skruva bort baksidan för att komma åt det.Ta ut batteri är inte att öppna datorn
Nä, jag är rätt uppgiven vad gäller att hitta en lösning som faktiskt är bra.Men jag tror att det finns en risk, eftersom du nu vet att du har multi-fel på datorn, att det inte blir jättelätt att få en jättebra lösning. Om de byter batteriet, så har du fortfarande ditt GPU-problem. Det är varken de eller du nöjd med.
... Ville Webhallen att du skulle ha en extra giftig brandbomb? (Jag missade att batteriet var inne i chassit, ursäkta)Fast jo, det är det väl? Du kanske tänker på andra modeller av laptops, där man kan montera loss batteriet genom att bara typ lossa på en spärr? På den här, och de flesta lite tunnare jag sett, sitter batteriet så att man måste skruva bort baksidan för att komma åt det.
Om du ber om ett kostnadsförslag så kommer du säkert att få ett. Men du kan ju, som Jocke rekommenderar, välja att låta dem betala istället i och med att de sålt en produkt med felJag fick svar från Webbhallen idag:
Så… De säger mer eller mindre "fuck you".
Mitt nästa steg här nu kommer antagligen att bli att svara och fråga ifall de verkligen vill att jag skickar ett brandfarligt batteri med posten, eller om jag kanske snarare borde gå till någon av deras butiker. Och hur de vill att jag hanterar batteriet på vägen.
Jag gissar sedan att de kommer att ge mig ett kostnadsförslag som jag kan tacka ja eller nej till? Och då får jag ju helt enkelt avgöra om den kostnaden motsvarar vad jag tror att jag kan få för datorn vid försäljning.
Set det alltså ut så på skärmen som det ser ut på videon?Nämen det här går väl bra…
[...]
Jag ska göra ett försök idag eller i morgon att formulera ett mail som är lite mer skarpt och där jag säger att jag vill reklamera… Även om det går helt emot min natur att tjafsa om sådant =)
Japp, det ser ut precis sådär. Rätt cool effekt, definitivt en sån man brukar få betala goda pengar för om man vill ha den i Premiere, eller leta länge bland alla halvdassiga tutorials.Set det alltså ut så på skärmen som det ser ut på videon?
(jag trodde först att det var video-artefakter och video-brus jag såg)
Ja, det har du en poäng med. Det jag möjligen har att förlora är väl om jag skickar in den och inte får tillbaka den eller nåt, och inte heller får pengar. Den innehåller ju en ganska stor och dyr hårddisk och sådär, som jag skulle kunna kränga.Datorn börjar ju bli värdelös för dig som den är nu, så du har allt mindre att förlora.
Tack för bra "mall"! Jag skrev faktiskt ett utkast i morse som ligger ganska nära, men med lite fler ord eftersom jag har svårt att hålla mig kort. Så det känns bra med bekräftelse på att jag var på väg i rätt riktning.Webhallen har väsentligen priset för en hel dator att förlora (vet inte om de går på tillverkaren). Så jag tror ungefär:
Hej,
Sedan vi hördes av sist har även grafiken börjat fungera dåligt: brus och frysningar.
Problemet med batteriet kvarstår. Dator är inte längre användbar, ens utan batteriet.
Jag vill därför reklamera den, enligt konsumentköplagen.
Helst kommer jag in till er. Hur går jag vidare?
Mvh
Cranky
Jag skulle säga att ditt problem är att det finns en risk att de åtgärdar något - rent av lägger inte så lite tid och pengar på att åtgärda batteriet och byta ut något i datorn... men när du får tillbaka den så upptäcker du att den fortfarande inte fungerar felfritt. Det här kommer bli en jobbig tidstjuv och källa till irritation. Speciellt om du redan lagt massa tid och energi på att bråka med dem, vilket du tycker är jobbigt. Så fundera - som inför en löneförhandling - på frågan "vad är jag nöjd med". Ställ den frågan till din mage. Och om du inte tror att du kan bli nöjd, släpp det.
Reklamationsrätt
(Gäller ej företag) För produkter utanför garanti-perioden men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Webhallen kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Att lämna in produkten i en av våra butiker är fortfarande kostnadsfritt.
Det som gör att jag känner mig osugen här är med andra ord dels att jag tycker att det är obekvämt att tjafsa och dels att jag inte är speciellt sugen på att betala en avgift – jag är inte tillräckligt säker på att det inte är jag som orsakat skadan. Jag har ju öppnat datorn och bytt ut hårddiskar och ramminnen och nätverkskort, och jag har helt garanterat tappat den ett par gånger och slagit in i saker med den.Webhallen testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.
Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan komma att debiteras om:
Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras - kan avgiften bli betydligt högre.
- Produkten konstateras som felfri
- Kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund
- Felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering
Jag hade lätt gått vidare, du har ju rätten på din sida. Såklart vill de slippa ge dig någon kompensation, det ligger i deras natur att jävlas till max. Men de vet också att Allmänna Reklamationsnämnden bara är ett mejl bort för dig och där finns respekt och rädsla inför att hamna om de inte har helt torrt på fötterna. Blir det trassel så skriv typ:Japp, det ser ut precis sådär. Rätt cool effekt, definitivt en sån man brukar få betala goda pengar för om man vill ha den i Premiere, eller leta länge bland alla halvdassiga tutorials.
Ja, det har du en poäng med. Det jag möjligen har att förlora är väl om jag skickar in den och inte får tillbaka den eller nåt, och inte heller får pengar. Den innehåller ju en ganska stor och dyr hårddisk och sådär, som jag skulle kunna kränga.
Tack för bra "mall"! Jag skrev faktiskt ett utkast i morse som ligger ganska nära, men med lite fler ord eftersom jag har svårt att hålla mig kort. Så det känns bra med bekräftelse på att jag var på väg i rätt riktning.
Det känns definitivt som att Webhallen inte vill att man ska bry sig om någon reklamationsrätt:
Det som gör att jag känner mig osugen här är med andra ord dels att jag tycker att det är obekvämt att tjafsa och dels att jag inte är speciellt sugen på att betala en avgift – jag är inte tillräckligt säker på att det inte är jag som orsakat skadan. Jag har ju öppnat datorn och bytt ut hårddiskar och ramminnen och nätverkskort, och jag har helt garanterat tappat den ett par gånger och slagit in i saker med den.
Så jag velar vidare. Riskera avgift eller bara ge upp?
Eller hurRätt cool effekt, definitivt en sån man brukar få betala goda pengar för om man vill ha den i Premiere
Men en annan sak är såklart att om datorn ser väldigt sliten ut, rent av skadad (sprickor, märken), så kan man såklart föreställa sig att webhallen argumenterar för - och att ARN ger dem rätt - att datorn faktiskt fungerat i två år, och att det förefaller rimligt att det är behandlingen av datorn som orsakat att datorn inte fungerar. Reklamationsrätten gäller "ursprungligt fel", alltså att batteri och GPU var någon slags tickande bomb som ändå skulle ge upp. Tror att efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig, att det är ett ursprungligt fel. Och det tror jag kan vara svårt att visa om datorns exteriör ser risig ut.Så jag velar vidare. Riskera avgift eller bara ge upp?
Kort är bra!"Vad tråkigt att höra. Då datorn gått slutat fungera under reklamationstiden så ser jag ingen annan utväg att att ta det via Allmänna Reklamationsnämnden så får de reda ut frågan. Återkom om något händer som förändrar ärendet!
Exteriören ser rätt bra ut, inga stora skavanker eller så. Det jag tänker ligger mig i fatet är ju snarare grejer som hur mycket av innanmätet jag pillat med, uppgraderat och bytt ut.Konsten är att göra detta utan att det "kostar" för mycket energi och tankeverksamhet. Det finns inga människor på webhallen som vill lägga tid på detta heller, och de har pengar och möjligheter att hantera reklamationsärenden i linje med lagstiftning och ARN.
Men en annan sak är såklart att om datorn ser väldigt sliten ut, rent av skadad (sprickor, märken), så kan man såklart föreställa sig att webhallen argumenterar för - och att ARN ger dem rätt - att datorn faktiskt fungerat i två år, och att det förefaller rimligt att det är behandlingen av datorn som orsakat att datorn inte fungerar. Reklamationsrätten gäller "ursprungligt fel", alltså att batteri och GPU var någon slags tickande bomb som ändå skulle ge upp. Tror att efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig, att det är ett ursprungligt fel. Och det tror jag kan vara svårt att visa om datorns exteriör ser risig ut.