PROMOTION QuestCore Fantasy RPG släpps till GothCon!

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
QuestCore Fantasy Role-Playing Game kommer snart på Kickstarter och skall släppas på GothCon 2022. Spelet är baserat på QuestCore-systemet men med bl.a. en mängd spelbara raser och klasser. QuestCore-systemet är ett enkelt, smart, och helt färdighetsbaserat regelsystem med specialförmågor som definierar allt från magiker och jedi-riddare till drakar och demoner.
Format och antal sidor är ej bestämt. Mer info kommer snart...
Spelet är skrivet för kampanjvärlden StormRing men kan användas fristående (och är lätt att anpassa till andra fantasyvärldar).


QC_FANTASY_mockup_book copy3.jpg
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Kul! Lycka till. Skall kolla KS:en när den kommer.

Hur skiljer det sig från den version som kickstartades 2015?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Kul! Lycka till. Skall kolla KS:en när den kommer.

Hur skiljer det sig från den version som kickstartades 2015?
Om jag hade läst ordentligt så hade poletten trillat ned - 2015 var det grundläggande QuestCore-systemet, och det här är QuestCore-fantasy, va? :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Om jag hade läst ordentligt så hade poletten trillat ned - 2015 var det grundläggande QuestCore-systemet, och det här är QuestCore-fantasy, va? :)
Japp. QuestCore Fantasy är mer ett komplett spel. Grundsystemet har till exempel egentligen inga klasser eller raser (men går jättebra att spela som det är). QC Fantasy har färdiga klasser och raser. Och stöd för en mer specifik spelvärld och typ av spel.
Det kommer även att vara några få men viktiga regeltillägg för fantasy. Till exempel ett system för magiska prylar, magiskolor etc. Även ett spelledarkapitel för hur man skall/kan spela. Hur funkar regler ihop med narrationen?
Om det finns tid skall det även göras en skalbarhet i systemet för att enkelt kunna simulera konflikter med trupper. Typ 1000 jediriddare mot en star destroyer eller en armé anfaller en borg.
Jag hoppas även kunna bygga in stöd för OSR-spel men det kommer nog senare.

//MG
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Låter lite optimistiskt att ni skall ha det tillgängligt till Gothcon 2022, eller är det kickstartern som öppnar då?
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Om det finns tid skall det även göras en skalbarhet i systemet för att enkelt kunna simulera konflikter med trupper. Typ 1000 jediriddare mot en star destroyer eller en armé anfaller en borg.
Det här vore det roligt att höra mer om
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Det här vore det roligt att höra mer om
* Jag har jobbat länge på detta och det skall funka så att man gör en ny "varelse" i spelet som så att säga representerar en grupp, stor varelse eller stor farkost.
* Den nya entiteten skall sedan kunna ha en konflikt med en annan entitet av samma grad. Man skall också kunna angripa den nya entiteten med en enskild varelse.
* Reglerna skall, i möjligaste mån. följa de vanliga reglerna för konflikter i spelet.
* Varje grad blir i en multiplikator om 10 (exempelvis 10/100/1000 soldater).
* Inspirationen kommer från diverse figurspel och strategispel. Och en del rollspel med liknande regler.

Typ så :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Låter lite optimistiskt att ni skall ha det tillgängligt till Gothcon 2022, eller är det kickstartern som öppnar då?
Spelet baseras ju på ett färdigt spel (fast det skall läggas till mycket). Vi släpper inte Kickstartern förrän vi har manuset tillräckligt färdigt så vi räknar med att det kommer en beta under Kickstartern.
Vi räknar med att spelet finns att köpa på GothCon :)

Och anka kommer finnas som spelbar ras.
 
Top