Demoniska förmågor

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Hej!

Jag håller på med ett eget litet hemmasnickeri om demoner. Detta är till Kopparhavets Hjältar, men egentligen kan man nog tänka sig att frågeställningen här kan fungera för alla fantasy-spel där det finns demoner av klassisk karaktär - varelser som dyker upp från en annan värld, har en egen ofta ondskefull agenda, är farliga och besitter förmågor bortom det mänskliga.

Min tanke är att en intressant demon i sig kan utgöra ett helt äventyr. Den har en agenda, svagheter som kräver problemlösning, och förmågor som gör den till en formidabel fiende. Exempel: Demonen Balagorg har kommit till vår värld för att den njuter av att suga i sig mänskliga själar (agenda). Den är farlig för att den kan suga livskraft (förmåga) och har ett kamoflage som gör den praktiskt taget osynlig när den står still (förmåga). Dock är den känslig mot eld (svaghet) och lämnar efter sig ett spår av slem (svaghet) när den förflyttar sig. Nu har den hittat till byn Knepknåpe, där den redan hunnit frossa på tre bybors själar. Bybornas kroppar har hittats insvepta i slem. Självklart kommer RP glatt instövlande i byn just då. Prep klar! Kör!

Min fråga är: Kan detta hivemind förse mig med ett antal intressanta demoniska förmågor - gärna sådana som kan tänkas generera story i ett demoncentrerat scenario? Och till det kanske även några intressanta svagheter?

Jag har sökt runt lite här, och hittade bland annat denna tråd: https://www.rollspel.nu/threads/demoniska-förmågor-lite-spoiler-mina-spelare.34562/
Frågan kändes dock ändå relevant.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Jag börjar med ett par förmågor, och ett par svagheter.

Förmåga: Suga livskraft. Demonen kan genom att övervinna en rollpersons Viljestyrka i ett motsatt slag minska hens Hälsa med 3t6 poäng. Om offret är satt i försvarslöst tillstånd, kan demonen göra detta en gång per runda tills offret dör. Slukade poäng läggs till demonens hälsa. Om hälsa är full, läggs poängen till Gard eller Skuld, efter vad demonen behöver mest.
Förmåga: Kamouflage. Demonen smälter hela tiden in i sin omgivning och är därmed svår att se. Om den håller sig still gör den så väl att den bara kan upptäckas med ett exceptionellt lyckat slag för Spana. Om demonen rör sig, syns den som en flimmrande bubbla mot sin bakgrund, vilket är förvirrande och gör den mycket svår att träffa (stänger anfall 3 snäpp).

Svaghet: Narcissist. Demonen kan inte låta bli att skryta, framhäva sig själv, och leker med sina offer i stället för att bara besegra dem så effektivt som möjligt. RP kan förväntas få en chans att vända en hopplös situation genom detta.
Svaghet: Slem. Demonen lämnar efter sig ett spår av slem, Spåret är luktlöst och inte helt lätt att se, men kan ändå följas av den som hittar det. Efter 1 timme dunstar spåret. När demonen rör sig snabbt, blir spåret tunnare och dunstar redan efter 5 minuter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Coolt! Grymt upplägg att monstret är själva äventyret.

Vad gäller Sug livskraft - detta finns redan som en monsterattack i KH grund, och du kan också titta på besvärjelsen Stjäla livskraft.

Mer allmänt kan det vara värt att titta på både besvärjelser och monsteregenskaper
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Förmåga: Skuld. Demonen kan lukta sig till skuld. Allt du känner dig skyldig för, skäms över och ångrar kan demonen genom att sniffa på den skuld du utsöndrar ana sig till och använda mot dig.

Förmåga: Misstro. Demonen kan stimulera misstankar och misstro hos människor omkring den. Det börjar med missförstånd och feltolkningar, irriterande smågnabb och gräl, men eskalerar över tid till paranoida vanföreställningar och "förebyggande" våldsyttringar.

Förmåga: Hypnotisk aura. Demonen kan ge andra en aura som utstrålar tillförlitlighet. De som behagar varelsen ges denna förmåga, och de får makt över andra som finner personen pålitlig och redig. Med tid och träning kan personen övertyga människor om de mest orimliga saker, och resultatet blir inte sällan en inflytelserik kult.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Skinndräkt: demonen tar kroppen av en annan humanoid varelse genom att flå dess skinn och klä på sig den.

Ögonblick: demonen kan lossa ett av sina många ögon men ändå fortsätta se genom det och få en känsla av var ögat befinner sig.

Besatthet: kan påverka en varelse till att bli besatt av ett föremål. Ju längre varelsen är vid föremålet, desto lättare får demonen att kontrollera individen.

Besudling: någonting demonen har rört kan få varelser att sakta dela demonens form och lust.

Assimilera: demonen förtär individer genom att suga fast dem till vid sin kropp och snabbt gradvis låta dem bli en del av kroppen.

Känsloläsning: väj en känsla [raseri, skuld, lust, etc.] Under stunden känslan infinner sig hos individen kan demonen läsa dess begär, tankar och mål.

Bepansring: en kroppsdel, exempelvis ögon eller tänder, är väldigt svåra att förstöra.

---

Jag tänker mig att förmågorna går att kombinera. Roligare med förmågor som gör en grej och som kan kombineras än förmågor som gör många saker på en gång.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Nice!

Demonen Malaphar lever av girighet och svek. Han har installerat sig som härskare över Irbols tjuvgillen där han spelar ut dessa mot varandra och med njutning ser hur deras maktkamper leder dem till galgen eller än värre straff.

Förmåga:
Svekdräkt
Guld som rövats av avrättad tjuv skänker Malaphar kraft. Vid varje givet tillfälle bär han 1T100 guldmynt som han kan addera till sin Gard eller Hälsa.

Malaphar
Screenshot_20220227-114926_Chrome.jpg
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Besätter en organisations emblem/vapenmärke/logga och livnär sig på frustrationen och lättnaden i svulstig byråkrati. Subtil i sin påverkan och därför svår att upptäcka/lätt att rationalisera som "vanligt beteende".

Demonen har ingen fysisk form men kan angripas via organisationens emblem och/eller andra symboler. Det enda sättet att driva ut den slutgiltigt är att byta emblem i organisationen, eller förstöra samtliga emblem.

En kropp, många ögon
Demonen kan se, höra, lukta och känna genom alla individer som är fel i organisationen och bär dess emblem.

Kollektivets tyranni
När ett beslut är på väg att fattas av en individ i organisationen (exempelvis en order som ska delas ut, ett avtal som ska träffas, ett kontrakt slutas, val göras) måste detta istället fattas av en kommitté. Finns ingen lämplig sådan i organisationen måste en ny skapas.

Ju fler...
När en arbetsuppgift delegeras av någon ledare (eller kommitté) i organisationen får demonen minnet av delegerandet att försvinna från och samma uppgift kommer därmed att tilldelas till ytterligare en individ/kommitté.

Ordets makt
När något ska kommuniceras från organisationen skapar demonen känslan av att formuleringen och ordvalet väger tungt, mycket tungt. Brev, tal, enkla order, beställningar, etc måste synas i sömmarna och beslut fattas om exakt hur de ska utformas och formuleras.

Endast det bästa är gott nog
Inget tillåts lämna organisationen som inte är perfekt in i minsta detalj. Alla output nagelfars med outtömlig nit i jakt på förbättringar och sådant som kanske möjligen skulle kunna vara ett problem för någon.

Förminskad förståelse
Order, direktiv, rutiner och planer blir plötsligt omöjliga för organisationens medlemmar att förstå. Misstolkning, missförstånd och olika avarter uppstår snabbt.
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
772
Besätter en organisations emblem/vapenmärke/logga och livnär sig på frustrationen och lättnaden i svulstig byråkrati. Subtil i sin påverkan och därför svår att upptäcka/lätt att rationalisera som "vanligt beteende".

Demonen har ingen fysisk form men kan angripas via organisationens emblem och/eller andra symboler. Det enda sättet att driva ut den slutgiltigt är att byta emblem i organisationen, eller förstöra samtliga emblem.

En kropp, många ögon
Demonen kan se, höra, lukta och känna genom alla individer som är fel i organisationen och bär dess emblem.

Kollektivets tyranni
När ett beslut är på väg att fattas av en individ i organisationen (exempelvis en order som ska delas ut, ett avtal som ska träffas, ett kontrakt slutas, val göras) måste detta istället fattas av en kommitté. Finns ingen lämplig sådan i organisationen måste en ny skapas.

Ju fler...
När en arbetsuppgift delegeras av någon ledare (eller kommitté) i organisationen får demonen minnet av delegerandet att försvinna från och samma uppgift kommer därmed att tilldelas till ytterligare en individ/kommitté.

Ordets makt
När något ska kommuniceras från organisationen skapar demonen känslan av att formuleringen och ordvalet väger tungt, mycket tungt. Brev, tal, enkla order, beställningar, etc måste synas i sömmarna och beslut fattas om exakt hur de ska utformas och formuleras.

Endast det bästa är gott nog
Inget tillåts lämna organisationen som inte är perfekt in i minsta detalj. Alla output nagelfars med outtömlig nit i jakt på förbättringar och sådant som kanske möjligen skulle kunna vara ett problem för någon.

Förminskad förståelse
Order, direktiv, rutiner och planer blir plötsligt omöjliga för organisationens medlemmar att förstå. Misstolkning, missförstånd och olika avarter uppstår snabbt.

MEN HUR EXORCERAS DEN!
/Gymnasieläraren
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Förfader
Demonen är förfader till en uråldrig ätt med stolta traditioner - kanske en adelsätt, ett handelshus eller en bergsklan. Demonens märke ingår i ättens vapensköld eller bomärke, och alla ättens medlemmar har en tydlig egenhet som också den är demonens märke: röda ögon, ett särskilt födelsemärke, en liten, liten svans. Demonen använder ätten för att befästa sin maktställning och kunna agera fritt i världen.

Demonen ser och hör allt dess ättlingar ser och hör, och kan fritt besätta och agera genom sina ättlingar, men bara en i taget. Detta ger ättlingen förhöjd Styrka, Lärdom, Viljestyrka, Trolldom, Insikt, Gard och Hälsa, samt tillgång till fem valfria besvärjelser. Om demonen fördrivs från en ättling hoppar den helt enkelt till nästa, så ända sättet att fördriva demonen är genom att döda alla ättlingar, eller exorcera alla (kvarvarande) samtidigt i en massritual.

Ättlingarna har egentligen sin fria vilja intakt (när de inte är besatta), och hålls i schack av demonen genom terror och bestraffningar. Om det går att skydda dem från demonens förmåga samarbetar de gärna för att slippa undan Förfaderns förtryck.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Cancer
Rester, as, avskräde och förruttnelse är den lilla kräftdemonens källa till makt. Den söker upp små samhällen i träsk eller andra sötvattenfuktiga områden där den nattetid besöker sovande jägare, fiskare och andra konsumenter av naturens läckerheter. Med sina antenner djupt försjunkna i människors ryggrad spinner den drömmar av hunger, jaktlystnad och begär efter mer, större och bättre. På morgonen är den borta men de som besökts vaknar med förnyade krafter och fantastisk jaktlycka. Till en början tycks det vara en välsignelse men lusten och förmågan att konsumera, skövla och döda är omättlig. I ökande takt samlas bytesdjur på hög, långt mer än vad som kan förbrukas, och förruttnelsen sprider sig samtidigt som jägarna förökar sig. Barnkullarna blir tätare och större, plötsligt är trillingar inget ovanligt och nya generationer av skövlare växer upp onaturligt snabbt. När kräftan ätit sig mätt är omgiven uttömd, förbrukad och livlös sånär som på horder av mindre asätare, insekter och mögelsvamp. Då drar jägarna vidare och den numera svulstiga kräftan och dess avkomma med dem.

Förmågor:
Plantera begär
Giv jaktlycka
Öka styrka
Flerlingsfödsel
Skyndad mognad
Lättjans kompost

Svagheter:
Kräver en stadig ström av rutten föda
Liten och ömtålig innan den växt till sig till ett riktigt kräftmonster.
Torka/hetta/eld
 
Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Kroppshoppare: demonens sanna form är liten som en fluga men besätter onda människor, eller bara de som svurit sig till Helvetet/motsvarigheten (behöver inte vara praktiskt onda, bara inte fatta vad de gör), genom att flyga in i deras mun och besätta deras kroppar. Följt av att demonen omformar kroppen till något övermänskligt (eller vad det nu var för ras kroppen tillhörde). När demonen är i flugstorlek så är den noterbart svag, saknar m/m alla sina magiska krafter och blir lätt iväg schasad av heliga tecken o skyddsamuletter.
[Inspirerad av Ualac från Hellboy: Box Full of Evil]

MEN HUR EXORCERAS DEN!
/Gymnasieläraren
Efter en hel del arbete.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Skäran
En nomadiserande knivslipare hittade för länge sedan det perfekta brynet i vildmarken. Allt som hennes hantverk berörde blev vasst som morgonsol mot sömndruckna pupiller och hon blev berömd varhelst hon drog fram. När hennes tid var förbi vägrade brynet att släppa henne och hennes multnade kropp hårdnade till tusen köttiga knivseggar.
Hon reser fortfarande mellan avlägsna bygder i vars närhet hon slår sig ner en tid för att slipa eggar. Allt som kan skära blir sakta skarpare. Allt. Över tid blir bordskanter, grässtrån, husgeråd, ja till och med kläder vassare och vassare tills blodet flyter över byns torg och människor förblöder i sina sängar sönderskurna av lakan och filtar. Skäran kan stanna en tid men måste då och då uppsöka ny livskraft, nya eggar att slipa.
Skäran bekämpat lättast när den färdas från plats till plats. Att ge sig på henne där hon vistats länge är självmord då hela världen tycks förvandlad till ett rivjärn beklätt med de vassaste rakblad.

Svagheter:
Sten i all dess form är extra effektiv mot Skäran.
Kan inte stanna på samma plats under en längre tid.
 
Last edited:

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Förmåga: Skuld. Demonen kan lukta sig till skuld. Allt du känner dig skyldig för, skäms över och ångrar kan demonen genom att sniffa på den skuld du utsöndrar ana sig till och använda mot dig.

Förmåga: Misstro. Demonen kan stimulera misstankar och misstro hos människor omkring den. Det börjar med missförstånd och feltolkningar, irriterande smågnabb och gräl, men eskalerar över tid till paranoida vanföreställningar och "förebyggande" våldsyttringar.

Förmåga: Hypnotisk aura. Demonen kan ge andra en aura som utstrålar tillförlitlighet. De som behagar varelsen ges denna förmåga, och de får makt över andra som finner personen pålitlig och redig. Med tid och träning kan personen övertyga människor om de mest orimliga saker, och resultatet blir inte sällan en inflytelserik kult.
Skinndräkt: demonen tar kroppen av en annan humanoid varelse genom att flå dess skinn och klä på sig den.

Ögonblick: demonen kan lossa ett av sina många ögon men ändå fortsätta se genom det och få en känsla av var ögat befinner sig.

Besatthet: kan påverka en varelse till att bli besatt av ett föremål. Ju längre varelsen är vid föremålet, desto lättare får demonen att kontrollera individen.

Besudling: någonting demonen har rört kan få varelser att sakta dela demonens form och lust.

Assimilera: demonen förtär individer genom att suga fast dem till vid sin kropp och snabbt gradvis låta dem bli en del av kroppen.

Känsloläsning: väj en känsla [raseri, skuld, lust, etc.] Under stunden känslan infinner sig hos individen kan demonen läsa dess begär, tankar och mål.

Bepansring: en kroppsdel, exempelvis ögon eller tänder, är väldigt svåra att förstöra.

---

Jag tänker mig att förmågorna går att kombinera. Roligare med förmågor som gör en grej och som kan kombineras än förmågor som gör många saker på en gång.
Tack! Riktigt användbara förmågor!
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Fråga: om en demon påverkar väderförhållandena, borde präster notera att det är nått onaturligt med vädret?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Cool bild! I KH verkar det vara melodin att beskriva demoner individuellt. Det är kanske egentligen det bästa och det går att göra sådana här väl sammanhållna koncept.
Ja, man kan ju tänka sig andra modeller. Termen demon innebär egentligen på Athos att varelsen i fråga är utomvärdslig. Dödsrikens gallu är ju exempelvis en typ av varelse som man kan namnge och ge unik karaktär om man vill.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,962
Location
Stockholm
Ett helt koncept! Får mig att tänka att det kanske är så man ska jobba i stället dör klassiska tabeller med egenskaper/förmågor.
Det var roligare för mig att skriva det så i alla fall, men jag hade egentligen lika gärna kunnat utgå från resultaten från tabeller och skrivit historien runt dem, så jag tycker inte att din approach är dålig alls, särskilt om det är inspirerande tabeller! Jag gillar verkligen boken Dont Lose Your Mind till Dont Rest Your Head som egentligen bara är en massa förmågor :)
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Väderförsämring: demonen kan försämra vädret, vad som räknas som sämre väder beror på omständigheterna, ex om det är varmt o tort blir det varmare o torrare, medan om det är blött o kalt så blir det blötare o kallare (men inte så kalt att det blir tort o friskt), på havet kan det innebära vindstilla, m.m.
Behöver inte innebära en storm men kan vara en möjlighet

Tillkalla storm: en storm tillkallas, vinden ökar i hastighet tills det är ett riktigt oväder. Om de tidigare väderförhållandena passar för det så kommer det även att börja blixtra.
Bortsett från själva tillkallelsen så har inte demonen någon kontroll över stormen (det kräver andra förmågor, eller besvärjelser)


Båda förmågornas effekter kommer noteras som onaturliga av präster, magiker o andra spirituellt känsliga.
 
Last edited:
Top