Reglerna
Reglerna är baserade på de som presenteras i Sagospelet Äventyr, med en begränsad tärningspöl om max 7 st tiosidiga tärningar slår spelarna sina färdighetskast. Du kan lyckas helt eller delvis, och även misslyckanden för historien framåt. Reglerna är strömlinjeformade och enkla för att spelandet ska gå så enkelt som möjligt. De passar både yngre spelare, såväl som erfarna rollspelare med mångårig erfarenhet. Tonvikten ligger dock på att det ska vara enkelt och lätt att lära sig reglerna.
Varelserna
Varelserna som befolkar de norrländska urskogarna är sällan farliga – om man har kunskap. Spelarnas karaktärer saknar ibland denna kunskap, vilket gör mötena med det okända till ett slags pusselläggande, där karaktärerna får leta ledtrådar och nysta i mysterier som ibland går långt tillbaka i tiden.
Miljön
Malmberget. En gång ett samhälle med framtidstro och optimism. Malmen i marken gav samhället lyftkraft, Men malmen blev också dess fall, då gruvan sakta åt sig in under hus och hem. Ett rasriskområde stängslades in, och med jämna mellanrum åt det stora såret – som kallades gropen – fler bitar av samhället.Och så kom då dagen då närapå hela samhället skulle flyttas. En stadsflytt som inte bara påverkar de levande. För den andra sidan framstår förändringarna obegripliga. Spöken bundna till en viss plats finner sig vilsna och reagerar med vrede, andar som rastlöst vandrar omkring i en spökstad utan att veta var de kommer ifrån eller vart de är på väg.
I spelet riktar vi in oss på Tornedalen och Malmfälten där jag själv är uppvuxen. En del lokala spökhistorier har vävts in i spelets mytologi och andra har tillkommit längs vägen.
Portarna
På sina håll finns övergångar mellan världarna. Genom dessa slinker då och då varelser igenom till vår värld, och spelarna får även möjlighet att besöka andra världar - som Masona från Sagospelet Äventyr.
Äventyr
Äventyren utspelas i nutid, men tack vare ett fenomen som kallas eko får spelarna även uppleva historiska händelser, som den sovjetiska bombningen av Pajala under andra världskriget, lappmarksplakaten, ekon av de rasbiologiska undersökningarna på torndalingar, förbudet mot att tala sitt modersmål och en hel del andra historiska skeenden som i spelet gett upphov till övernaturligheter. Men även en hel del helt fiktiva händelser byggda för att passa miljön. Vi har inte värjt för svåra ämnen och för varje äventyr följer en åldersrekommendation som spänner från 7 år till 16+. Äventyren för äldre spelare kan dock enkelt anpassas för en yngre publik - vi behandlar hur man gör i Berättarens häfte.
Box
Spelet levereras i en box, som innehåller flera häften, ark och kartor.
Böcker
Två böcker publiceras samtidigt som boxen: Tornedalens mysterier (en kampanjbok med en generös samling äventyr) och äventyret Holmgång.
Kreatörer
Skribenter: Alexander Fahlander (som skrivit för Call of Cthulhu Sverige, Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Chock - åter från graven), Camilla Linde (som skrivit för Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Snack Parrows), Daniel Lehto (Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Handbok för Superhjältar - rollspelet, och som skrivit för Chock - åter från graven, Call of Cthulhu Sverige, Eon, Fantasy!, mfl)
Illustratörer: Richard Svensson (som illustrerat för Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Chock - åter från graven, Call of Cthulhu Sverige), Peter Svärd (Chock - åter från graven, Gigantoskop, mfl), Pär Lindström (som gjort kartor till mängder med rollspel) och Lasse Partanen - spana in hans Instagram här: https://www.instagram.com/lassepartanen_art/.
Spelet har release till Bokmässan 2022. Några bilder ur spelet nedan:
Reglerna är baserade på de som presenteras i Sagospelet Äventyr, med en begränsad tärningspöl om max 7 st tiosidiga tärningar slår spelarna sina färdighetskast. Du kan lyckas helt eller delvis, och även misslyckanden för historien framåt. Reglerna är strömlinjeformade och enkla för att spelandet ska gå så enkelt som möjligt. De passar både yngre spelare, såväl som erfarna rollspelare med mångårig erfarenhet. Tonvikten ligger dock på att det ska vara enkelt och lätt att lära sig reglerna.
Varelserna
Varelserna som befolkar de norrländska urskogarna är sällan farliga – om man har kunskap. Spelarnas karaktärer saknar ibland denna kunskap, vilket gör mötena med det okända till ett slags pusselläggande, där karaktärerna får leta ledtrådar och nysta i mysterier som ibland går långt tillbaka i tiden.
Miljön
Malmberget. En gång ett samhälle med framtidstro och optimism. Malmen i marken gav samhället lyftkraft, Men malmen blev också dess fall, då gruvan sakta åt sig in under hus och hem. Ett rasriskområde stängslades in, och med jämna mellanrum åt det stora såret – som kallades gropen – fler bitar av samhället.Och så kom då dagen då närapå hela samhället skulle flyttas. En stadsflytt som inte bara påverkar de levande. För den andra sidan framstår förändringarna obegripliga. Spöken bundna till en viss plats finner sig vilsna och reagerar med vrede, andar som rastlöst vandrar omkring i en spökstad utan att veta var de kommer ifrån eller vart de är på väg.
I spelet riktar vi in oss på Tornedalen och Malmfälten där jag själv är uppvuxen. En del lokala spökhistorier har vävts in i spelets mytologi och andra har tillkommit längs vägen.
Portarna
På sina håll finns övergångar mellan världarna. Genom dessa slinker då och då varelser igenom till vår värld, och spelarna får även möjlighet att besöka andra världar - som Masona från Sagospelet Äventyr.
Äventyr
Äventyren utspelas i nutid, men tack vare ett fenomen som kallas eko får spelarna även uppleva historiska händelser, som den sovjetiska bombningen av Pajala under andra världskriget, lappmarksplakaten, ekon av de rasbiologiska undersökningarna på torndalingar, förbudet mot att tala sitt modersmål och en hel del andra historiska skeenden som i spelet gett upphov till övernaturligheter. Men även en hel del helt fiktiva händelser byggda för att passa miljön. Vi har inte värjt för svåra ämnen och för varje äventyr följer en åldersrekommendation som spänner från 7 år till 16+. Äventyren för äldre spelare kan dock enkelt anpassas för en yngre publik - vi behandlar hur man gör i Berättarens häfte.
Box
Spelet levereras i en box, som innehåller flera häften, ark och kartor.
Böcker
Två böcker publiceras samtidigt som boxen: Tornedalens mysterier (en kampanjbok med en generös samling äventyr) och äventyret Holmgång.
Kreatörer
Skribenter: Alexander Fahlander (som skrivit för Call of Cthulhu Sverige, Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Chock - åter från graven), Camilla Linde (som skrivit för Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Snack Parrows), Daniel Lehto (Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Handbok för Superhjältar - rollspelet, och som skrivit för Chock - åter från graven, Call of Cthulhu Sverige, Eon, Fantasy!, mfl)
Illustratörer: Richard Svensson (som illustrerat för Sagospelet Äventyr, Sagospelet Rymd, Chock - åter från graven, Call of Cthulhu Sverige), Peter Svärd (Chock - åter från graven, Gigantoskop, mfl), Pär Lindström (som gjort kartor till mängder med rollspel) och Lasse Partanen - spana in hans Instagram här: https://www.instagram.com/lassepartanen_art/.
Spelet har release till Bokmässan 2022. Några bilder ur spelet nedan: