Rickard
Urverk speldesign
Om man exempelvis vill göra ett rollspel på ett känt IP, från film eller böcker, varsjutton börjar man egentligen? Ja, förutom det uppenbara och först stjäla en drakskatt för att kunna betala för sig.
Kontakta innehavarna av IP:et blir min okvalificerade gissning.Om man exempelvis vill göra ett rollspel på ett känt IP, från film eller böcker, varsjutton börjar man egentligen? Ja, förutom det uppenbara och först stjäla en drakskatt för att kunna betala för sig.
...och hur vet jag vilka som äger det? Det är poängen med trådstarten. Det måste finnas någon sorts tjänst. I Sverige finns företagsfakta, exempelvis, och vi har Svensk varumärkesdatabas. Äh, jag antar att det bara är att söka där.Kontakta innehavarna av IP:et blir min okvalificerade gissning.
There's a man who leads a life of dangerApropå det praktiska har ju Fria Ligan berättat att de arbetat med en agent på området. Här finns en ganska ny intervju om ämnet.
Det kan vara en fingervisning men kanske inte hela sanningen. Ägandeskap över en IP lär vara en betydligt mer komplicerad juridisk process än så och som antagligen måste upprätthållas med olika avtal över tid (utan att påstå att jag vet hur det skulle gå till). Annars återgår upphovsrätten för de individuella verken och IPet urvattnas.Äh, jag antar att det bara är att söka där.
Det måste inte finnas någon tjänst, och finns inte alltid heller....och hur vet jag vilka som äger det? Det är poängen med trådstarten. Det måste finnas någon sorts tjänst. I Sverige finns företagsfakta, exempelvis, och vi har Svensk varumärkesdatabas. Äh, jag antar att det bara är att söka där.
Jo, det var lite detta jag misstänkte, men även om varumärken är något man får ansöka per land (eller i EU numera), hoppades jag på att det faktiskt fanns någon allmän tjänst. Tror jag har fått tillräckligt bra svar på frågan.För registrade varumärken så finns de garanterat i en databas någonstans - som ofta är per land.
entomophobiacs lista täcker nog in det mesta. Kan väl tillägga att det kan variera väldigt mycket hur licenser ser ut och hur knepiga de är att få tag på. Vi i Ligan gjorde flera misslyckade försök innan vi fick napp, och det var många tillfälligheter på vägen. Ett tips om man inte har jobbat med licenser förut är nog att börja med en "liten" licens och visa att man kan göra ett bra jobb med den. Det kan öppna vägen för större licenser längre fram. Ett annat tips, och nog det viktigaste av alla - jaga bara licenser som du själv verkligen brinner för.Kontakta FL och fråga dem hur de gjorde?