Först av allt vill jag tacka för alla fina ord och för att ni ville spela med mig.
Mina tankar och mål med scenariot var att försöka fånga skräckkänslan i framförallt första Alien filmen. Utmaningen var just att ni kommer kunna lista ut mycket av mekaniken pga. av filmerna och tropsen från dem så jag försökte få dem att vara en del av spelmekaniken. T.ex. att man inte får full information om man inte befinner sig i rum eller tittar in i dem osv. Det gav er också möjlighet att luska ut en del mekanik utan att kunna allt för mycket om filmerna.
Först ut så var ju tanken att besättningsmedlemmarna endast kunde vinna tillsammans men jag insåg att det inte riktigt funkar i skräck scenariot och jag tyckte det skulle bli bättre om varje besättningsmedlem kunde vara en mini-scum, dvs egoistisk. Hade alla gått det spåret tror jag att WY agenten eller xenomorphen haft det relativt lätt att vinna. Samarbete funkar bra för byn.
Tuffaste uppdraget fick nog Basenanji som fick axla ansvaret som Weyland-Yutani agent. Troligtvis som Basenanji påpekar den klurigaste rollen att spela men jag tror också den har goda valmöjligheter att sprida rykten och kaos bland besättningen.
Xenomorphen var inte förutbestämd utan den planterades av Weyland-Yutani agenten. Tanken var att den skulle vara drivande i att besättningen faktiskt skulle agera snarare än passivt rösta en i taget i kryostas. Xenomporhen fick ingen extra information vart ni skulle gå utan fick gå på informationen från det ni skrev i trådarna.
Eftersom vi blev fler spelare än 7 som kom det en android som supportade Weyland-Yutani agenten men egentligen inte behövde överleva som fördel. Den kunde också spana i rum som blev anfallna av face huggers.
Mer tankar kring regler:
Mycket slumpmoment skapar förvirring, i detta scenario hyffsat acceptabelt men inte bra för normalspelande .
Besättningsmedlemmarna hade ingen dold mekanik alls. De var begränsade med vart de befann sig.
Weyland-Yutani agenten kunde inte utföra rumsaktiviteter just på grund av att den hanterade face hugger. Fluffmässigt så borde den såklart kunnat bli anfallen av en face hugger men spelmekaniskt blev det tyvärr inge bra. Dold mekanik var att den kunde rensa undan bevis för infektering om den var ensam i ett rum med en annan besättningsmedlem. Den kunde inte se vem som blev infekterad om den inte såg det själv (eller om androiden såg det)
Weyland-Yutani androiden hade samma dolda mekanik men lite starkare. Den kunde dölja spår från infektion i ett rum med en/flera besättningsmedlemmar samt var immun från face hugger attacker men inte från xenomporh attacker.
Parasiten/infektionen hade mekaniken att man hade en runda på sig att hinna sätta en infekterad i kryostas eller operera (blint). Tanken var att den första infekterade skulle bli xenomorph men det fanns lägen då det inte skulle hända såklart. Weyland-Yutani sidan hade ingen aning om att det kunde bli en xenomorph så snabbt / alls eller att kommande infektioner ej skulle bli fler xenomopher. Speltekniskt eftersom det skulle bli otroligt obalanserat till xenomorpherna om alla infekterade dog och blev fler xenomorpher och därför så förblev infekterade bara fortsatt infekterade utan egentlig risk för att bli en xenomorph. Med andra ord skulle hela besättningen kunnat bli infekterad om man röstade ut den infekterade varje gång.
Alla som blev infekterade vaknade upp av mardrömmar för att hedra drömmarna från filmerna. Chest burstern skulle alltid komma undan till ventilationen.
Xenomorphen hade också en dold mekanik. Om den som den anfaller är infekterad så saboterar den rummet istället.
Eldkastaren var med för att ge en enkel väktare och skydda
en besättningsmedlem samt skapa ytterligare en konfliktyta. Dold mekanik var att om det dök upp en xenomorph / face hugger så avfyrade hållaren eldkastaren. Detta för att symbolisera att bäraren agerar instinktivt och inte logiskt vid ett anfall. Ytterligare en dold mekanik var just att den kunde sätta syrefiltren i brand om det fanns tidigare lyckade användningar av maskinrummet. Detta för att förhindra att besättningen skulle kunna använda maskinrummet varje runda utan risk.
Ville inte avslöja alla andra fraktioners mål från början men det kanske borde ha gjorts för förståelsen.
Tanken var att xenomorphen skulle upplevas som ett scenario-drivet monster snarare än spelarlett.
Så lite kommentarer på rundorna.
Runda 0, ni spridde ut er lite som jag trodde. Empiricus slumpförflyttning satte lite käppar i hjulen för Basenanji plan i R0.
Runda 1, så trodde jag Empiricus skulle nojja lite mer över mardrömmarna men det verkarde gå enligt "plan" för Basenanji. Impetigos snipe av kryostas var episkt! Rundan spenderades mycket i att försöka hitta spelmekanik med hjälp av fluff. Paranoian stiger och
Runda 2, natten blev fullpackad i maskinrummet. Face hugger och android som triggar dold mekanik, Chest burster, eldkastare triggar dold mekanik. Stövelkattens siande på Basenanji satte lite spiken i Weyland-Yutanis möjligheter att fortsätta infektera besättningsmedlemmar. Upplever denna runda att jag fångat rätt känsla med tanke på Vimes kommentar:
Löjligt svårt spel det här,
@fjodorsenuba. Det känns hopplöst att få grepp om det. Nästan som om man var instängd i ett trångt utrymme med paranoida människor man inte litar på och med ett dödligt hot som lurar i skuggorna.
Runda 3, xenomorphen triggar dold mekanik, varför lämnade ni Sidd aldeles ensam?
Sidds filosoferande och försök att locka ut scum. Dubbelgrönar Basenanji
Xyas håller inne med rösterna och det blir oavgjort. Denna runda skickar fördel till xenomorphen helt klart. Spiken i kistand förWeyland-Yutani då martin3 blir brutalt mördad av Empiricus. Martin3s goodwill blev hans undergång.
Runda 4, full fart igen och ni har en plan som ni sätter i fart. Empiricus ser sin chans och vimes försvinner "spårlöst". Sidd reagerar inte på mängden blod över sig i sin post utan tänker att så opererar man nog normalt ut parasiter.
Runda 5, stövelkatten planerar sin slutgiltiga dolkstöt i Hellzons rygg och sneakar iväg till kommandobryggan. Empiricus hoppas på 50/50 i maskinrummet men även det sabbar stövelkatten med ett slugt drag.
Överlag mycket kul att ser era analyser och tankegångar och själv slippa magsår...
Vinstmålen nedan
Besättningsmedlem: Du vinner om du överlever och är i kryostas i nödskeppet innan syret tar slut.
Weyland-Yutani agent: Du vinner om en infekterad är i kryostas samt att du är i kryostas.
Weyland-Yutani android: Du vinner tillsammans med Weyland-Yutani agenten uppnår sitt vinstmål (den vinner om en infekterad är i kryostas och Weyland-Yutani agenten också är i kryostas). Blir du scannad förlorar du oavsett.
Xenomorph: Du vinner om du har ihjäl minst 4 besättningsmedlemmar, att de dör av syrebrist räknas.
Avslutande tankar
Xenomporhens mål var väldigt svårt att uppnå utan att sabotera maskinrummet. 4 besättningsmedlemmar borde vara inkluderande sin egen död, så i realiteten borde det sänkas till 3
Mer avslöjande av mekaniken kanske skulle ändra spelstilen lite men det känns som jag lyckades föra över känslan av filmerna lite även om det kanske blev lite väl svåra regler att hänga med i.
Skulle väldigt gärna vilja spela en till omgång med alla reglerna framme för att se hur ni skulle hantera situationen då.
Forumet är inte så bra plattform när man vill vara snabb och skicka ut många "kvälls meddelande". Tog längre tid att skicka ut alla meddelanden än jag tänkt mig.
Jag hade mycket skoj att spelleda er och hoppas på att få fler tillfällen längre fram!