Jag vill bara resa ett varningens finger för rustningstärningarna. Det ser ut som att spelet utgår från att varje vapen matchas mot en rustning som har en tärning med två sidor färre. Det kommer nog göra att många träffar inte gör någon skada, vilket kanske inte blir så fartfyllt.
Har så mycket Howard i huvudet att jag sett rustning som relativt ovanlig, men det här är högst relevant. Alternativet jag hade i åtanke var att ge alla rustningar ett fast värde i absorption istället och i så fall i det lägre spektrat. E.g., om den skulle ha d6 får den istället 3 eller 2. Annars är tänket lyft mer eller mindre rakt av från
Stormbringer. Nackdelen med fasta siffror tycker jag är att det tappar elegansen i ad/disad som går att applicera på tärningsslag. (Som det är skrivet nu kan du ju tekniskt sett köra Taunt för att sänka någons abs-slag, exempelvis.)
Har även varit inne på att rustning helt enkelt ger skadeslag disadvantage, samt att helt strunta i rustning. Hade nog gärna testat alla varianter egentligen.
(O)m jag har fler handlingar än du är ditt bästa drag att göra motanfall (annars ger du ju mig friskare), och då kommer vi använda lika många handlingar vilket gör att det är jag som får initiativet igen
Det här dilemmat förutsätter ju en duellsituation. I en sådan situation har du 100% rätt. Men det är inte riktigt vad tanken är. Varje jeppe har egna Actions och du kommer inte kunna nöta alla på egen hand, utan det är mer sannolikt att det uppstår ett par-tre olika exchanges inom striden. Utöver det handlar det ju om förutsättningarna vid en strids början, kring Reach, Surprize (medvetet stavat med z eftersom Howard skriver det så), utrustning, och eventuella övertag.
En annan (potentiellt) snygg dynamik är att en fiende som trängs in i ett hörn mot flera anfallare kommer nöta ned sina Actions fortare och därför avsluta striden (om personen inte dör). Det är också såpass hög skada och låg hp att jag inte tror du kommer ta emot särskilt många attacker. Alla deltagare i en strid blir ju dessutom lättare att träffa ju längre striden pågår.
Med erfarenhet från andra system med rörligt initiativ av olika slag så skulle jag säga att det åtminstone har potentialen att göra tempot högre och öppna upp för ett större deltagande. Men för det måste också matematiken stämma. Något som än så länge bara petats dit mellan tumme och pekfinger. Men vi speltestar imorgon!
Stort tack för kommentarer! Just rustningsoron delar jag.