Jag har dålig koll på sci fi rollspel. Det gör att när jag ibland har idéer på framtida kampanjidéer som innefattar en Sci fi setting så fastnar jag ofta och hittar aldrig ett system jag hade viljat använda.
och eftersom min hjärna är dum så betyder det att jag kommer gå och tänka på det för länge.
Så vi testar något annorlunda den här gången, jag kommer här posta lite stridssystemkarv jag hade haft på min senaste Sci fi idé och så kan vi se om någon känner till ett system som levererar det här. Om inte får jag acceptera att det inte finns och gå vidare i mitt liv. Jag hade varit okej med lätt husreglernade, men om jag hade behövt skriva ett eget system så får det vara. Alla punkter utan den Sista är förhandlingsbara. Så om något system gör det mesta av det här är jag fortfarande intresserad.
- Främst byggd för avståndsstrid: jag upplever att d flesta stridssystem är först och främst anpassade efter närstrid, vilket är rimligt i fantasyspel, men inte i en sci fi setting där det vanligaste vapnet är pistoler.
-Skillnad på pistol och pistol: Viktigare än realism är att det känns kul att välja mellan olika vapen, mitt favorit sätt hade nog varit ett system med taggar, där olika typer av vapen har olika tags som ger olika egenskaper, men andra lösningar accepteras också.
- Inte för dödligt, men inte för långa strider heller: jag vill inte att spelarkaraktärena ska dö varje strid, min kampanjidé hade inneburit en hel del strid och det hade inte passat med ett regelsystem som uppmuntrar spelarna att undvika strid för annars kommer de säkert dö.
Men det främsta sättet jag upplever att spel hanterar att strider inte är för dödliga är att allt blir skadesvampar på ett sett som gör att strider aldrig tar slut. En än gång jag tror det skulle bli många strider i kampanjen, så jag hade inte tyckt det fungerade om varje strid tog över en timme i speltid.
- Inte HP: Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag insätt att jag inte gillar HP system. Utan föredrar system som hanterar skador på andra vis.
-Inte fokus på min/max: Jag vill inte ha pathfinder/starfinder grejen där fokus ligger för mycket på hur du levlar din karaktär, utan jag vill ha mer fokus på själva spelmötet (jag är helt okej med system där man inte blir bättre alls, eller föredrar system där förbättringen är snabb och enkel)
-Stridsrobotar: Det här är den viktigaste punkten, och även om jag skulle kunna acceptera ett system som inte fyller alla andra punkter är den här den punkten som bara måste vara med.
jag vill ha ett stridssystem som får fram robotars omänsklighet som stridsmaskiner. Där smärta inte påverkar dem, där även om du kapar dem på mitten kan över kroppen fortfarande skjuta på dig ifrån marken. Jag vill alltså ha mekaniskt stöd för att robotar ska kännas som robotar istället för bara vara en estetisk skillnad ifrån mänskliga soldater.
och eftersom min hjärna är dum så betyder det att jag kommer gå och tänka på det för länge.
Så vi testar något annorlunda den här gången, jag kommer här posta lite stridssystemkarv jag hade haft på min senaste Sci fi idé och så kan vi se om någon känner till ett system som levererar det här. Om inte får jag acceptera att det inte finns och gå vidare i mitt liv. Jag hade varit okej med lätt husreglernade, men om jag hade behövt skriva ett eget system så får det vara. Alla punkter utan den Sista är förhandlingsbara. Så om något system gör det mesta av det här är jag fortfarande intresserad.
- Främst byggd för avståndsstrid: jag upplever att d flesta stridssystem är först och främst anpassade efter närstrid, vilket är rimligt i fantasyspel, men inte i en sci fi setting där det vanligaste vapnet är pistoler.
-Skillnad på pistol och pistol: Viktigare än realism är att det känns kul att välja mellan olika vapen, mitt favorit sätt hade nog varit ett system med taggar, där olika typer av vapen har olika tags som ger olika egenskaper, men andra lösningar accepteras också.
- Inte för dödligt, men inte för långa strider heller: jag vill inte att spelarkaraktärena ska dö varje strid, min kampanjidé hade inneburit en hel del strid och det hade inte passat med ett regelsystem som uppmuntrar spelarna att undvika strid för annars kommer de säkert dö.
Men det främsta sättet jag upplever att spel hanterar att strider inte är för dödliga är att allt blir skadesvampar på ett sett som gör att strider aldrig tar slut. En än gång jag tror det skulle bli många strider i kampanjen, så jag hade inte tyckt det fungerade om varje strid tog över en timme i speltid.
- Inte HP: Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag insätt att jag inte gillar HP system. Utan föredrar system som hanterar skador på andra vis.
-Inte fokus på min/max: Jag vill inte ha pathfinder/starfinder grejen där fokus ligger för mycket på hur du levlar din karaktär, utan jag vill ha mer fokus på själva spelmötet (jag är helt okej med system där man inte blir bättre alls, eller föredrar system där förbättringen är snabb och enkel)
-Stridsrobotar: Det här är den viktigaste punkten, och även om jag skulle kunna acceptera ett system som inte fyller alla andra punkter är den här den punkten som bara måste vara med.
jag vill ha ett stridssystem som får fram robotars omänsklighet som stridsmaskiner. Där smärta inte påverkar dem, där även om du kapar dem på mitten kan över kroppen fortfarande skjuta på dig ifrån marken. Jag vill alltså ha mekaniskt stöd för att robotar ska kännas som robotar istället för bara vara en estetisk skillnad ifrån mänskliga soldater.