När vi nu diskuterar Sanningar i en annan tråd så började jag fundera på lite olika närliggande ämnen – dels lite om "generiska hemligheter" av olika slag, alltså breda kategorier av hemligheter som återanvänds i olika sammanhang och som skulle kunna vara intressanta att fördjupa sig i. Dels det här med "sanningar på olika nivå", och då inte i blorb-betydelse med salienta sanningar kontra tapet, utan mer på scen/scenario/kampanj/spelvärldsnivå. Och kanske blir det fler trådar om dem.
Men en annan grej jag funderade lite på är det här med vad man egentligen gör när spelarna väl avslöjat hemligheten. Med "Hemligheten" menar jag alltså helt enkelt något i spelvärlden som SL kände till och som rollpersonerna spenderat ett tag med att försöka ta reda på. Jag tänker framför allt i (neo)tradkontext här.
Som jag ser det finns det huvudsakligen tre sätt att gå vidare när en hemlighet är avslöjad:
Men en annan grej jag funderade lite på är det här med vad man egentligen gör när spelarna väl avslöjat hemligheten. Med "Hemligheten" menar jag alltså helt enkelt något i spelvärlden som SL kände till och som rollpersonerna spenderat ett tag med att försöka ta reda på. Jag tänker framför allt i (neo)tradkontext här.
Som jag ser det finns det huvudsakligen tre sätt att gå vidare när en hemlighet är avslöjad:
- Låta det räcka med att ha avslöjat den. Gå vidare till nästa olösta mysterium. Till nästa mordmysterium om det är en scenario-hemlighet, till nästa spel om det är en spelvärlds-hemlighet. OK; nu avslöjade vi att det var butlern som gjorde det, han gav sig och hamnade omgående i fängelse. Next! OK, nu upptäckte vi att de här konstiga övernaturligheterna vi undersökt alla beror på svallvågor i det kollektiva undermedvetna – det är ju rätt coolt! Dags att skapa rollpersoner till Rotsystem istället, och utforska vad Grönskan egentligen vill.
- Låta spelandet övergå till att fokusera på vad man vill göra åt hemligheten. Nu vet vi att Illuminati styr världen – nu börjar kampanjen istället handla om att bekämpa dem. Nu vet vi att det är Postmodernisten som ligger bakom mordet på författaren – nu börjar äventyret istället handla om hur vi ska fånga och sätta dit honom. Nu har vi fått veta att hela verkligheten bara är en simulering – nu börjar kampanjen istället handla om att ta makten över simulationen.
- Upptäcka att hemligheten bara ger upphov till nya frågor: OK, nu visar det sig alltså vara så att det i själva verket är utomjordiska muterade sköldpaddor som styr den här staden och ligger bakom allt som hänt. Men varför? Och vem är det som ligger bakom dem? Är det turtles all the way down? Det visar sig att hela världen bara är en teaterscen och vi alla bara är skådespelare – men vem är regissören? Vem skrev manus? Och hur fick de tag på budgeten?