ag tycker att D6 är bättre än mycket på marknaden, men för en matte-klant som mig så blir det ganska snabbt ohanterligt att plussa ihop tärningssiffror…
Det här upplever jag som ett ganska teoretiskt problem. Som 1st ed är utformat är alla svårighetsgrader i 5-steg, vilket gör att du enkelt kan överslagsräkna utan att faktiskt addera särskilt mycket. På samma sätt som du med d%-slag normalt bara behöver slå tiotalet så är det ytterst ovanligt att du faktiskt måste veta exakt vad du slog. Och i slag med motstånd kan du jämföra tärningarna rakt av,
Risk-style. Lågstadiematte räcker, kort och gott.
Jag tror det viktigaste om någon ger sig på ett nytt SW-spel är att lista ut vad det porträtterar. Skälet att jag gillar SWd6 1st ed, som SW-spel, är ju att det fortfarande låter kraften vara lite mystisk. Det finns inget av all fan service som tillkommit genom årtionden av både bra och dåliga tillägg till ursprungstrilogin. Det är tight och rätt minimalistiskt, om en håller sig till regelboken och SW Sourcebook. (Vilket jag gör de gånger jag spelar det.) Varumärket som helhet har ju så mycket material att det öppnar varenda "well acktually..."-dörr på planeten.
Men helt ärligt tycker jag SW känns rätt "gjort" överhuvudtaget.