Så, jag vaknade för ett par veckor sedan med en idé till en kampanj i huvudet. Innan jag försöker göra något mer av den så tänkte jag kolla ifall den redan finns…
Grundtanken jag hade är den här: Kampanjen inleds med att rollpersonerna hittar The Motherlode – den stora skatten, jackpotten i slutet på regnbågen. I mitt exempel skulle det vara att de i en Traveller-aktig kampanjvärld hittar en hel övergiven Trantor/Coruscant-planet som tillhör den mystiska Ancient Alien-civilisation som man annars bara hittat enstaka utposter från. Jag tänkte mig att deras tech på standardvis legat till grund för många andra civilisationers hopp ut i galaxen, och att ingen egentligen vet hur deras tech funkar – bara nätt och jämnt tillräckligt för att få den att funka. Det rollpersonerna hittat är en ofattbart gigantisk rikedom, och det är yp noll risk att någon annan bara råkar hitta den (den är väl gömd i något hyperrymdshål eller så).
Men jag kan tänka mig att motsvarande skulle kunna gälla en gigantisk drakskatt i valfritt fantasyspel. En sån som det inte finns en chans i helsike att man skulle kunna frakta ut manuellt i sin packning ens om man gick tusen vändor.
Så nu är rollpersonerna de enda som vet om och har tillgång till den här storslagna skatten. Resten av kampanjen handlar nu om hur de ska förvalta den – hur ska de till exempel omvandla den i reda pengar utan att någon annan hittar den? Ska de lita på någon av galaxens stora regeringar/organisationer och sälja skatten till dem som en stor klump, eller ska de sälja enskilda artefakter och försöka undvika att folk fattar var de kommer från? Ska de själva försöka göra några undersökningar av skatten – varför den är som den är, hur den kom dit?
Jag har inte kommit så mycket längre i mina funderingar än så, men som sagt – innan jag gör något mer vill jag veta om det här redan finns. För det vore ju fantastiskt mycket enklare, tänker jag, att anpassa en existerande bra kampanj än att skriva en helt från grunden. Plus att det aldrig skadar att känna till liknande verk så att man inte råkar plagiera omedvetet (bättre att göra det medvetet =) ).
Grundtanken jag hade är den här: Kampanjen inleds med att rollpersonerna hittar The Motherlode – den stora skatten, jackpotten i slutet på regnbågen. I mitt exempel skulle det vara att de i en Traveller-aktig kampanjvärld hittar en hel övergiven Trantor/Coruscant-planet som tillhör den mystiska Ancient Alien-civilisation som man annars bara hittat enstaka utposter från. Jag tänkte mig att deras tech på standardvis legat till grund för många andra civilisationers hopp ut i galaxen, och att ingen egentligen vet hur deras tech funkar – bara nätt och jämnt tillräckligt för att få den att funka. Det rollpersonerna hittat är en ofattbart gigantisk rikedom, och det är yp noll risk att någon annan bara råkar hitta den (den är väl gömd i något hyperrymdshål eller så).
Men jag kan tänka mig att motsvarande skulle kunna gälla en gigantisk drakskatt i valfritt fantasyspel. En sån som det inte finns en chans i helsike att man skulle kunna frakta ut manuellt i sin packning ens om man gick tusen vändor.
Så nu är rollpersonerna de enda som vet om och har tillgång till den här storslagna skatten. Resten av kampanjen handlar nu om hur de ska förvalta den – hur ska de till exempel omvandla den i reda pengar utan att någon annan hittar den? Ska de lita på någon av galaxens stora regeringar/organisationer och sälja skatten till dem som en stor klump, eller ska de sälja enskilda artefakter och försöka undvika att folk fattar var de kommer från? Ska de själva försöka göra några undersökningar av skatten – varför den är som den är, hur den kom dit?
Jag har inte kommit så mycket längre i mina funderingar än så, men som sagt – innan jag gör något mer vill jag veta om det här redan finns. För det vore ju fantastiskt mycket enklare, tänker jag, att anpassa en existerande bra kampanj än att skriva en helt från grunden. Plus att det aldrig skadar att känna till liknande verk så att man inte råkar plagiera omedvetet (bättre att göra det medvetet =) ).
Last edited: