I det äventyr jag skissar på till Trail of Cthulhu så tänker jag att de fyra rollpersonerna (eftersom jag har fyra spelare i min grupp) ska starta äventyret med tre (alla kanske inte har lika många, men typ) hemligheter. Hemligheter är kanske fel ord, men det är information som bara en spelare får som man får välja att direkt delge spelgruppen eller hålla på. Dock så kommer informationen, om det nu är ett bättre ord, vara sådan att den inte är värd nåt utan kontext.
Exempel: Madame Pompadour använder alltid parfym som luktar körsbär.
Om man berättar det för spelgruppen direkt så kommer de att tycka att det är kass information, och lite märkligt spelande av den som säger den repliken helt ur det blå.
Om man dock spelmöte tre passerar en riktigt sjaskig krog och spelledaren säger att det ligger en svag doft av körsbär i luften därinne så kan spelaren säga "oh, oh, oooh, Madame Pompadour har varit här!".
Vilket jag tänker mig är roligare/coolare än att i den stunden ge spelaren en lapp (eller ett privatmess i discord i vårt fall) med informationen.
Är det här nåt någon laborerat med och har någon fin lärdom eller insikt att dela med sig av?
Exempel: Madame Pompadour använder alltid parfym som luktar körsbär.
Om man berättar det för spelgruppen direkt så kommer de att tycka att det är kass information, och lite märkligt spelande av den som säger den repliken helt ur det blå.
Om man dock spelmöte tre passerar en riktigt sjaskig krog och spelledaren säger att det ligger en svag doft av körsbär i luften därinne så kan spelaren säga "oh, oh, oooh, Madame Pompadour har varit här!".
Vilket jag tänker mig är roligare/coolare än att i den stunden ge spelaren en lapp (eller ett privatmess i discord i vårt fall) med informationen.
Är det här nåt någon laborerat med och har någon fin lärdom eller insikt att dela med sig av?