Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Hallå, det där är min nästnästa kampanj. Sluta sno idéer rakt från min hjärna!Jag hade velat se en sandbox-planet. Typ Jakku. Spela som Rey före filmen. Star Wars: År Noll, typ.
Hallå, det där är min nästnästa kampanj. Sluta sno idéer rakt från min hjärna!Jag hade velat se en sandbox-planet. Typ Jakku. Spela som Rey före filmen. Star Wars: År Noll, typ.
Det kanske finns ewoker i källaren. Och något har bosatt sig i solsystemet.Hur tänker du då? Det finns väl bara en faktion, och varenda våning innehåller samma motståndare?
Det är en tolkningsfråga! Jag tänker att det skulle vara ganska enkelt att lägga in mängder av intriger ombord. Det finns många som vill skaffa sig bättre positioner och ställa sig in hos sina befäl genom att utföra olika hemliga uppdrag. Naturligtvis kan det också finnas spioner, fångar, diplomater och prisjägare ombord. Emellanåt anländer även Darth Vader och andra högt uppsatta personer och ändrar hela spelbrädet genom att skrämma skiten ur folk. Hangaren (eller vad det nu kallas) blir då en scen för drama och något SL kan använda för att sätta igång något nytt. Mycket av detta finns ju redan i filmerna. Det är bara att spinna vidare på det.Hur tänker du då? Det finns väl bara en faktion, och varenda våning innehåller samma motståndare?
Blir inte en hel planet väl mycket? Eller tänker du dig mer detaljfokus på ett par viktiga platser (handelsplatsen?) och sedan generatorer för att skapa resten (typ karavanvägar och mindre bosättningar i öknen)? Det skulle säkert gå att bygga ut Jakku till en spelbar miljö med ett antal factions. Om det nu inte redan har gjorts. Mos Eisley är ett mer uppenbart sandbox-val (pun intended), men den staden finns ju redan beskriven och kartlagd i utgivet material. Hur mycket sandbox det är minns jag dock inte.Jag hade velat se en sandbox-planet. Typ Jakku. Spela som Rey före filmen. Star Wars: År Noll, typ.
Jag har verkligen inget emot extremt stora sandlådor! Tvärtom! Gjorde ju själv en rätt ambitiös karta över en hel sektor inför vår SW-kampanj, som dock rann ut i sandboxen...Blir inte en hel planet väl mycket?
Ofta är också planeter i SF väldigt ”små” innehållsmässigt. Det är ohyggligt ovanligt att de är lika varierande och innehållsrika som jorden. De har ett monoklimat och en monokultur.Jag har verkligen inget emot extremt stora sandlådor! Tvärtom! Gjorde ju själv en rätt ambitiös karta över en hel sektor inför vår SW-kampanj, som dock rann ut i sandboxen...
Ja, man kan tänka sig en stad med en hel planetyta som omgivning. I genren space opera är det ju vanligt med planeter som bara verka ha en klimatzon. Men jag vill då gärna ha verktyg för att skapa platser och möten utanför den enda (?) staden. Man ska kunna ta sig ut i öknen och hitta något där.Ofta är också planeter i SF väldigt ”små” innehållsmässigt. Det är ohyggligt ovanligt att de är lika varierande och innehållsrika som jorden. De har ett monoklimat och en monokultur.
I fallen Tattoine och Jakku kan det funka, eftersom nästan allt bara är öken. Men det är notabelt hur Tattoine de facto är Mos Eisley och litet småkrafs till, när det är en hel planet…
Det finns en SF-roman som jag läste för massor med år sedan (som jag inte kommer ihåg namnet på).För övrigt: Dödsstjärnan borde vara en intressant sandbox i Star Wars. Eller kanske en Imperial Star Destroyer. Används de redan på detta sätt i utgivet material?
Att generera vad som finns i öknen huvudsakligen med procedur och algoritm torde vara vettigt, ja. Sedan placerar säkert varje SL värd sitt salt ut antingen fixa platser, eller förkonstruerade platser som kan sättas ut där de platsar.Ja, man kan tänka sig en stad med en hel planetyta som omgivning. I genren space opera är det ju vanligt med planeter som bara verka ha en klimatzon. Men jag vill då gärna ha verktyg för att skapa platser och möten utanför den enda (?) staden. Man ska kunna ta sig ut i öknen och hitta något där.
Ja, att slänga ut några fuktfarmer, ett par sandfolksläger, några kraschade rymdskepp och en mindre handelsplats för skrotsamlare borde inte vara så svårt. Lägg sedan till en del riktmärken i landskapet och möjligen några kända farleder ut i öknen. Finns det dessutom ett par möjliga uppdragsgivare och en tabell för rykten på den lokala kantinan, så är det bara att köra igång.Att generera vad som finns i öknen huvudsakligen med procedur och algoritm torde vara vettigt, ja. Sedan placerar säkert varje SL värd sitt salt ut antingen fixa platser, eller förkonstruerade platser som kan sättas ut där de platsar.
Nej.Det är väldigt mycket prat om slumptabeller. Jag förstår att om man spelar OSR så vi man ha det men är det något i definitionen av sandlåda som kräver detta?
Det är mest otroligt praktiskt om RP går någonstans man inte har preppat. Men idealet (för mig) är att allt är preppatDet är väldigt mycket prat om slumptabeller. Jag förstår att om man spelar OSR så vi man ha det men är det något i definitionen av sandlåda som kräver detta?
Nä, det har inget med definitionen av sandlåda att göra. Men om man ska täcka in information om många platser utan att använda sig av många sidor är slumptabeller ett effektivt sätt att hantera information. Därför ser jag det som en möjlighet.Det är väldigt mycket prat om slumptabeller. Jag förstår att om man spelar OSR så vi man ha det men är det något i definitionen av sandlåda som kräver detta?
Och: i takt med att en metadiskussion på WRNU blir längre, går sannolikheten för att någon inleder en metametadiskussion mot ett.Den här tråden förkroppsligar verkligen WRNU anno 2022. Fråga folk om deras favvo-moduler och du får sju poster med favvo-moduler och 166 poster metadiskussion.
Jag har försökt korrigera vänligt ett par gånger och dessutom själv kommit med några exempel på bra sandboxar, men blev som synes snabbt översköljd av annat... Men många (några...) av metainläggen blev intressanta och jag har även som TS stått för ett par själv. Jag tror att de flesta är ganska nöjda med tråden.Den här tråden förkroppsligar verkligen WRNU anno 2022. Fråga folk om deras favvo-moduler och du får sju poster med favvo-moduler och 166 poster metadiskussion.
Jag har ju själv ägnat mig åt mycket annat än det TS bad i den här tråden. Så det var ingen kritik.Jag har försökt korrigera vänligt ett par gånger och dessutom själv kommit med några exempel på bra sandboxar, men blev som synes snabbt översköljd av annat... Men många (några...) av metainläggen blev intressanta och jag har även som TS stått för ett par själv. Jag tror att de flesta är ganska nöjda med tråden.
Det är lugnt. Och det är alltså jag som är TS här... Det är sommar. Jag är ganska van vid att folk här inne inte riktigt svarar på en fråga utan hellre pratar om något annat. Det är över huvud taget ganska vanligt på internet. Postar man får man hoppas på det bästa.Jag har ju själv ägnat mig åt mycket annat än det TS bad i den hör tråden. Så det var ingen kritik.