Angående
@Lemurs
kritik mot zoner så håller jag med om att det skapar en onödig konkret grej av någonting som borde vara intuitivt. Det är ungefär som att säga att vi alla spelar i "scener". Visst, det går att göra mycket genom att göra den konkretiseringen och faktiskt anspela på scener - göra tvära klipp, fördela scensättning, etc. - men det finns också en fara genom när man konkretiserar någonting och det är att det blir mycket vikt kring detta.
Mig veterligen kom zoner först från
Solar System (eller dess tidigare variant) och insåg att det var så meningslöst att de knöt
aspekter till det. Så man ville aktivera saker i zonen för att få
bonus (typiskt amerikanskt tänkt ... eller rollspelsmakare i allmänhet). Plocka bort bonusen och zon-tänket är meningslöst, om man inte fyller det med någonting annat. Jag fyller det med beskrivningskrav, exempelvis, men man hade kunnat skapa tidspress, olika vägar att vinna en strid, kontroll och överläge, avslöjande av information, pussel eller vad man nu kan hitta på. Att ha zoner bara för att mäta avstånd är inte tillräckligt för att motivera zon-tänket, enligt min mening.
[edit] Detta knyter alltså an till "Det behöver inte enbart vara för strid" som skrevs i trådstarten. Det går att göra något sandboxigt av zon-tänket.