Adv/Dis-slag klarar sig bra på egna ben, även utan gränsvärden. Jag använder det i mitt ”Mythras Mini” (eller Comae Engine, som det heter).
Men inte för vanliga svårighetsgrader, eftersom jag tycker att det blir ett för stort steg och dessutom bara ett enda steg. Då föredrar jag raka bonusar/avdrag i steg om +/-20.
Men är +20 ett så mycket mindre steg än en bonustärning/Advantage? Jag skulle säga att det är jämförbart. Och man kan ju ha flera bonus- eller strafftärningar i extrema fall.
Det jag själv stoppat in som ett mellansteg för att få lite högre upplösning, fr a i strid, är
villkorliga strafftärningar, där du antingen måste spendera en resurs - Gard/buffert-hitpoints i strid, extra tid eller annat utanför strid - eller ta strafftärningen. (Jag bedömde att det inte behövdes något motsvarande åt andra hållet.) Så typ:
Lätt - 1 bonustärning
Normalt/utmanande - som vanligt
Besvärligt - 1 villkorlig strafftärning
Svårt - 1 strafftärning
Ursvårt - 2 strafftärningar
Istället kopplar jag dem till ett Talent-system - lite lätt pulpiga förmågor som Danger Sense, True North osv - som används lite mer sällan.
Sånt har jag också. Tidigare har de ofta gett en bonus på en färdighet, kör jag på det här lär det bli just bonustärningar istället.