2. EN ANNANS TASSAR I MINA SKOR
För att besöka Tistelriddares värld behöver du skapa en Rollperson. Rollpersonen är den varelse du låtsas bli, som en pyjamas med svans och öron som du klär på dig för att bli lite vildare och modigare och drömma dig bort. Du skapar en Rollperson genom att välja tre saker:
1. Vilken art du tillhör: är du klättermus, sovmus, mård, arktisk räv, eller något annat?
2. Din Sällsamhet: Vad är det som är annorlunda och märkligt med just dig, och gör dig extra lämpad ge dig ut på äventyr?
3. Ditt jobb: Vad sysslar du med i Krickdala?
Du kan välja de här sakerna i vilken ordning du vill. Varje val ger dig olika Egenskaper och Förmågor, och vissa val ger dig dessutom en Särskild Förmåga.
*
Det finns sex Egenskaper, som berättar hur din Rollperson är: är du Flink, Tuff, Vaksam, Klok, Listig, eller Charmig? Du har mellan noll och tre i varje Egenskap. Om du har noll i en Egenskap behöver det inte betyda att du är så lite av det som Egenskapen heter att du inte kan försöka vara det ändå, bara att du inte är särskilt bra på det. Om du däremot har två eller tre i en Egenskap är du väldigt, väldigt mycket så.
Förutom de vanliga Egenskaperna räknas Ljusets sju färger som sju olika Magiska Egenskaper. Om du har noll i en Magisk Egenskap kan du inte använda den överhuvudtaget.
Det finns många fler Förmågor än det finns Egenskaper. Förmågorna berättar vad din Rollperson kan: Gräva, Fiska, Skutta, Legender, Kurragömma, Pussla, och så vidare. Precis som i Egenskaperna har du mellan noll coh tre i Förmågorna. Dessutom är varje besvärjelse en egen Förmåga.
*
Ljuset som nämns här och där i Tistelriddare har sitt eget kapitel, där dess natur och användning beskrivs mer ingående. Här räcker det att nämna att det inte riktigt handlar om det vanliga ljus som gnistrar tankfullt över floden om kvällarna, och strålar varmt ur fotogenlampor och ljusstakar i Krickdalas fönster om vintrarna, men att det inte riktigt är något helt annat.
På en gammal åkersorks köksvägg kan det stå skrivet med korsstygnsbroderier att den vanliga världens ljus är det sanna ljusets skugga; Mystikerna som söker efter den varelse som en gång skapade och vred upp världen — detta fantastiska tickande urverk, med sina årstider och trollsländor och stjärnor — säger att en port till en ocean av ljus öppnas varje gång någon gör något sant och gott, och att detta ljus strålar in i världen, där det driver omkring precis som moln eller blixtrane fågelflockar, för att till slut regnar ner någon annanstans, där det behövs.
Andra gör det enkelt för sig och kallar helt enkelt Ljuset för trolldom, häxkonst eller bara ren tur.
Det finns många sätt att använda Ljuset, men man lär sig alltid en viss Magisk Färg — Gul, Orange, Röd, Violett, Blå, Grön, eller Silver — och ensklida Besvärjelser.
*
Nu börjar vi titta på Sällsamheter, eftersom de är roligare att läsa om än de olika arterna av gnagare och andra smådjur, och berättar mer om världen än de olika jobb Rollpersonen kan ha, även om de också kan vara ganska annorlunda och fantastiska — man kan till exempel vara en ballerina, eller en figur som jagar och driver bort ormar, eller aeronautisk pionjär som har byggt sitt eget segelflygplan, eller — bäst av allt — glassfärsäljare.
*
Sällsamheter
Önskeunge
Dina föräldrar önskade sig en unge eller valp mer än något annat i världen, och när de fick dig älskade de nästan sönder dig. Lilla gåva. Lilla irrbloss som till och med talar snällt med stenar och pinnar.
Din pappa eller någon annan som tycker mycket om dig, lärde dig en särskild ramsa, som gör att du kan använda en av följande Besvärjelser: Styrka, Kärleksyrsel, Rosens skydd, Höra hjärtslag, eller Förena hjärtan.
Var dina syskon avundsjuka på dig? Gjorde de något mot dig? Kanske kastade de ner dig i en brunn, som bröderna gjorde i en av Barfotakungens berättelser? Lever dina föräldrar fortfarande, eller är du alldeles ensam, med bara ett fotografi av dem, inuti silvermedaljongen som du bär runt din hals?
+ 1 i Charmig och Röd Magi
+1 i Känna Falskhet, Prata och Sy & Trösta
+1 i en de ovan nämnda Besvärjelserna.
———
Vandrare
Du har strövat längs världens landsvägar och stigar i många somrar och vintrar. Du har åkt flodbåt och tåg, och du känner till mer än de flesta om avlägsna platser och folk. Kanske har du sett havet långt i väster, eller stäpperna med vallmor och de knotiga, jättelika träden med violetta blommor långt i öster.
Kommer du från Krickdala, och varför har du i så fall återvänt hem? Föddes du i något land långt borta, som du lämnade därför att en hemsk furste tog makten, eller i jakt på äventyr? Kom du fram nyss, och bor hos en vän eller i ett tält ute på Krickdala äng, med dammiga kläder och allt du äger i ett knyte på ryggen? Eller är du rik, och har ett hem är fullt av märkliga gamla kryddburkar, sidensjalar, brevknivar med handtag av pärlemor, och andra exotiska ting?
+1 i Tuff, Vaksam, och Klok.
+1 i Leta, Legender, Blommor & Svamp och Känna Falskhet
———
Näktergal
Du sjunger en enkel sång medan du sitter vid din vävstol eller slipar ditt svärd, och skogens alla fåglar tystnar för att lyssna, och de skyggaste av de vilda djuren smyger fram till skogsbrynet för att lyssna — hungriga ögon som glimrar som en stjärnhimmel bland trädstammarna och buskarna.
Med din sång kan du använda två av följande besvärjelser: (lista)
*
+1 i Charmig och en Magisk Egenskap av valfri färg
+1 i Sy & Trösta
+1 i två valfria Besvärjelser
———
Vilding
Om vintern ylar vargarna, och sommarens hjärta genomborras av hökarnas blodisande skrin, men ljuden lockar på dig lika mycket som de skrämmer dig. Du var en unge med tovig päls som vägrade klippa dina klor, en valp som rymde hemifrån och bodde i törnesnåren och de gamla jätteekarna till långt efter midnatt, och du har fortfarande något av det vilda i dig.
Du lärde dig lyssna till lövens sus, och viska till grässtråna och det vilda: du får välja en valfri Grön Besvärjelse.
Bor du i ett träd utanför Krickdala, eller i ett hus med en stor, lummig trädgård, full av kojor och lövtunnlar? Är byns ungar rädda för dig därför att du fortfarande inte klipper klorna, och därför att du skriker mot månen precis som vargarna, eller bjuder du dem på bär från trädens högsta grenar, som bara du kommer åt att plocka? Har du börjat studera det vilda, och odla och förädla blommor, eller ha myror och maskar i glasbrukar, eller är du fortfarande vild? Har du ens skor på fötterna?
*
I skog och snår har du +1 på all rörelse, också strid.
+1 i Tuff och Grön Magi
+1 i Klättra
+1 i Leta eller Kurragömma
+1 i en Grön Besvärjelse
———
Sorgsen Krigare
Här i de rutiga picknickdukarnas land, långt bort från allt hemskt, vet folk och fä inte mer om krig än det lilla de får höra i sagorna: de tror att ett krig är en modig riddare som stormar fram mot dånande kanoner.
Du stred långt borta i väster eller öster, antagligen bara därför att fursten du tjänade blev ovän med sin granne. Du slogs med armborst och sabel, bet med dina tänder, rev med dina klor, och krutstanken från kanonerna stack i din nos. Dödade kanske till och med andra djur — du har valt att glömma mycket av det du var med om.
Saknar du ett finger eller en tå, eller har du ett ärr som ger ditt ansikte karaktär? Förvarar du en hög medaljer och vapen i en koffert nedgrävd under vildäppelträdets rötter? Var du en vanlig soldat eller tillhörde du ett elitgarde? Lämnade du kriget som en hjälte eller deserterade du? Har du hängt ut din trekantiga musketörshatt på din fågelskrämma? Om inte — gör det: inget skrämmer bort sparvarna från höstens äppelskörd som den stora spräckliga hökfjädern, som en gång var dina fienders skräck.
+1 i Tuff, Vaksam och Listig
+1 i Legender, Fäktas, Bågskytte, och Sy & Trösta
———
Månkysst
Du stötte du på en märklig figur på villovägar. Inte så olik ett människorbarn — ett sånt lär ha dykt upp i Krickdala på mormorsmors tid, efter att ha snubblat genom fel grind, och behövt hjälp med allsköns trolldom för att hitta hem. Utan päls och svans, lång och allmänt fel — inte så olik en älva, faktiskt, om man får tro sagorna, men alltför stor och utan vingar.
Han eller hon förklarade sig tillhöra nattsläktet, som bor i månpalatset — vad det nu kan tänkas vara — strödde silvermynt omkring sig och behövde hjälp med ett eller annat: att hitta rätt adress till en trollkarl, att laga en trasig luftballong, att återfinna en magisk månpärla som en vit räv hade stulit och gömt inuti ett vakteägg i en brunn någostnas öster om bortom stjärnorna…
Vad kallade den märkliga krumeluren sig själv för? En titel i stil med ”Prins av Tystnadens Hav” eller ”Baronessa av Tidvattnet”? Var figuren klädd en balett- eller balklänning, eller en stilig uniform med silverrevärer, eller en alldeles vit kostym med mantel och hög hatt?
Ni slog följe under några daga, och du kom över något av nattsläktets underliga månmagi.
Läste du besvärjelserna i smyg, ur en tjock bok med runor av månljus, och är rädd för att bli funnen av din gamla arbetsgivare? Fick du ett smycke i vilket den magiska kraften är förborgad? Var han eller hon det vackraste du sett? Visst längtar efter att själv en dag få gå på en av fullmånsbalerna som du fick höra om, där varelser från hela världen, och från världar bortom världen, dansar med varandra hela natten, och sanna älskande finner varandra, tvärsöver oceaner av tid och tomhet?
Slå en tärning för att avgöra hur ditt möte med denna märkliga aristorkat har påverkat dig:
T10:
1 Du utövar en svag gravitation på allt vatten. Floder och sjöar svämmar över och rinner upp mot dina stövlar när du går ner till stranden. Vattenglas och tekoppar skvalpar över, eller välter, när du kommer in i ett rum.
2 Din skugga omges av en tunn kontur av ljus, som vid en solförmörkelse: ljusranden blir starkare i takt med att månen växer mot fullmåne.
3 Ditt hår eller din päls ser ut som silver.
4 Du har du en månskära av vitt hår någonstans i pälsen eller i din hårbotten.
5 Dina ögon lyser i takt med månens skiftningar: vid fullmåne är dina irisar lysande, bleka silvermynt; när månen försvinner slocknar de sakta, eller förvandlas till halvmånar och sen månskäror, för att under en dag och en natt, vara fullständigt svarta.
6 Du saknar spegelbild.
7 Du är alldeles färglös, silvergrå som en av de hackiga filmerna som de mest alkemiskt kunniga fotograferna i Krickdala har lärt sig framställa, och dessutom dräneras färgen ur allt du rör vid eller bär på din kropp, till exempel kläder och föremål du plockar upp. När du släpper dem återfår de sin färg efter några minuter. Levande varelser påverkas bara om du kysser dem.
*
+1 i valfri Egenskap och i Månmagi
+1 i Nattsyn
+1 i två Månbesvärjelser.
———
Rackare
All världens valpar och ungar har blivit varnade för Lögnarens Märke: den som ljuger eller stjäl drabbas av en förbannelse, och får horn och svart tunga, eller tappar pälsen, eller blir enögd och halt. De flesta växer upp utan att någonsin behöva få veta att det där är mer än sagor som föräldrar skrämmer sina barn med.
Under en tid i ditt liv klättrade du in genom fönster och tog det som tillhörde andra, eller lurade av andra smådjur deras rikedomar, eller snörde på dig en röd silkesmask och befriade intet ont anande landsvägsresenärer från deras smycken och portmonnäer.
I början hade du ett gott skäl att göra det du gjorde, och kanske var det därför det dröjde innan Lögnarens Märke dök upp. Men en dag hände det. Du vaknade upp och var — förvandlad.
Numera har du ett vanligt jobb och bor i Krickdala. Det enda sättet att bli av med Märket lär vara att söka upp enhöringen, som är oskuldens och glömskans zenit, och som lever vid havet långt i väster, eller bortom det: om enhörningen rör vid ens bröstkorg med spetsen på sitt horn, sägs det att det är som att får hjärtat tvätta med snö och is.
Du kan få upp alla sorters låsta dörrar, fönster och askar.
Var du och din familj så fattiga att du var tvungen att slå in på brottets bana för att dina småsyskon skulle få frukost och födelsedagspresenter? Eller levde du i ett rike långt borta, där fursten var grym mot folket, och beskattade dem för att kunna köpa sina påfåglar och ägg av silver smyckade med smaragder och rubiner?
Slå en tärning:
T10:
1 Blommor vissnar och dör när du kommer in i ett rum.
2 Små, krokiga horn i pannan. Till skillnad från vanliga horn gör det ont att försöka såga av dem, och de växer ut igen på en natt.
3 Ibland när man säger ditt namn fladdrar alla levande ljus och fackor inom hörhåll till och slockar — också sådana som befinner sig bakom glas.
4 Din tunga är svart och ditt spott svart som bläck.
5 När du rör vid andras hud eller päls får de utslag som av brännässlor.
6 Det regnar alltid i kvarteret eller på bondgårde där du är. Det snöar aldrig, och solen skiner aldrig. Det regnar.
7 All mat som du antingen har plockat eller köpt, eller bär på, också i en väska eller inslagen i papper, ruttnar och möglar sönder på några timmar.
8 Dina fotspår på mattor, trägolv och i gräs är svartbrända och en illaluktande rök stiger ifrån dem. Det hjälper inte att bära stövlar.
9 Varje gång du hör någon kalla dig namnet som din mamma och pappa gav dig, får du en Skada. Det bästa du kan göra är att byta namn, och resa bort, och hoppas att alla glömmer bort vad du en gång i tiden hette.
0 Vapen av silver Skadar dig tredubbelt. Att se ett stycke silver blänka i solsken eller månljus — dock inte i skenet av eld— gör så ont att du måste vända bort blicken och kisa.
*
+1 Smidig och Uppmärksam
+1 Listig eller Charmig
+1 Leta, Kurragömma
+1 Fäktas eller Komma Undan
+1 i Prata eller Klättra
———
Bortbyting
Ibland blir en vårälva så trollbunden av en nyfödd valps joller att han måste ta med den hem. Och sommarälvorna uppfostrar räv- och grävlingsungar för att dra nytta av deras starka tassar och vassa tänder i sommarens långa strider mot ormar och gäddor. Och höstälvorna lämnar ibland en av sina egna i ett slott eller en by, för att hämta hem henne en mörk natt många år senare, och fråga henne om allt hon har lärt sig.
Du växte alltför snabbt, eller tvärtom, du växte inte alls, trots att mamma och pappa stoppade dig full med mat. Och vad kunde det tänkas betyda du hade en tå för mycket på baktassen, eller tre svansar istället för en?
En del bortbytingar blir övergivna när deras föräldrar upptäcker deras sanna natur, men oftare behåller föräldrarna bortbytingen, antingen av sann kärlek eller av den sämre sortens godhet, den som får maten man bjuds på att smaka beskt och surt. Ibland får en bortbyten stanna på en gård eller i ett hus helt enkelt därför att föräldrara är rädda att älvorna kommer att hämnas på det riktiga barnet om bortbytingen missköts.
Döljer du vad du är, eller har du slagit mynt av det? Använder du din magi när du dansar på Krickdala opera, så att varenda en i publiken tycker att du liknar just den person de längtar efter allra mest? Eller lever du som en enstöring i utkanten av byn, i ett ödetorp och kråkslott där du slipper byns elaka skvaller? Är du arg på älvorna som lämnade bort dig, eller drömmer du om tt en dag samla tillräckligt med mod för att våga återvända in bland storskogens skuggor och återfinna dem?
Bortbytingar är inte lika bundna vid årstiderna som vanliga älvor. De ser ut som vanliga smådjur, och uppför sig också som dem, men något litet avslöjar alltid att de inte är som andra.
De besvärjelser du har tillgång till i spelets början tar sig mer uttryck som märkliga krafter som du inte helt förstår än inlärda besvärjelser; för att bemästra älvamagin behöver du lära dig mer av älvorna.
T10
1 Du är mindre än du borde vara; borde du vara Stor är du Medelstor, Borde du vara Medelstor är du Liten.
2 Jättelika, vackra fjärilsantenner växer ur din panna.
3 Du har två eller tre eller fler svansar istället för en enda.
4 Dina öron är stora och mångfärgade som fjärilsvingar.
5 Du har slände— eller fjärilsvingar; om du vill får du offra båda dina valfria +1 för att få +1 i Förmågan Flyga; annars är vingarna för små för att bära dig.
6
7
8
9
0
*
+1 i två valfria Egenskaper eller Förmågor
+1 i Älvamagi
+1 i två Älvabesvärjelser
———