Mogger
Hipsteranka
Precis, jag har ju varit inne på detta med tidigare. Ett linjärt förlopp och en rälsad upplevelse är två helt olika saker som inte behöver hänga ihop. Det är överlag problematiskt med en term (räls) som per definition innebär något dåligt.Jag gillar definitionen, som dök upp förra eller förrförra gången vi diskuterade det här, att ett äventyr som skrivs så att det finns en utstakad stig är _linjärt_ och det blir _rälsning_ först när SL tvingar RP tillbaka på den utstakade stigen. Ett äventyr kan ju skrivas linjärt som det effektivaste sättet att presentera plotten utan att förvänta sig att SL skall rälsa.
Sedan finns det gott om exempel där äventyr uttryckligen råder SL att se till att RP väljer X oavsett vad som händer (Nidland, jag tittar på dig), och de kan man nog kalla rälsade.
Det är en av anledningarna till att jag inte tycker Hårda Bud är rälsad. I ett rälsag äventyr pushar SL tillbaka RP på rälsen. I Hårda Bud blir de skjutna i huvudet. Man kan inte säga att deras val inte har konsekvenser
Men linjärt är bra. Ska använda det fortsättningsvis.
I samma anda bör man kanske prata om linjära äventyr. Det är först i mötet med spelgruppen det blir rälsning.