luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,842
På sistone har jag funderat på mängden färdigheter i (trad)rollspel, något som har varierat mycket över tid. DnD hade inte färdigheter alls till en början. Sedan tillkom en handfull. 5E har 18 stycken. I mitten av 80-talet hade DoD i sitt grundutförande 32 färdigheter. DoD Expert hade 73 färdigheter. Eller egentligen hade båda versionerna av spelet absurt många färdigheter beroende på uppdelning för olika vapen, språk et cetera. Nu är trenden en annan. Nya DoD ser ut att få 16 färdigheter, åtminstone enligt snabbstartreglerna, vilket är något fler än ligans standardantal som är 12.
Personligen tycker jag att det fungerar utmärkt med spel som inte har färdigheter alls, som Svärd & Svartkonst och många andra OSR-spel. Det finns en enkelhet i det som jag uppskattar. Jag tycker också att det fungerar med få färdigheter i spel där man spelar enstaka äventyr, som Aliens så kallade ”cinematic play”. Det jag spelar mest är dock kampanjer, och då skaver det för mig med ett fåtal färdigheter. Det blir liksom … för smalt. För få alternativ. För lite variation mellan rollpersonerna.
Min slutsats är därför att det är bättre med ett regelsystem helt utan färdigheter, än ett fåtal. Ska det väl finnas färdigheter bör de vara någonstans mellan säg 20 och 40 till antalet. Så absolut inte detaljerat på Expert-nivå, men ett schysst, spelanpassat urval. Då finns det förutsättningar för ge sin rollperson en egen profil utan att det samtidigt blir alltför spretigt eller navelskådande.
Kommentarer på detta? (Jag förväntar mig mest mothugg, det där med få färdigheter verkar märkligt populärt.)
Personligen tycker jag att det fungerar utmärkt med spel som inte har färdigheter alls, som Svärd & Svartkonst och många andra OSR-spel. Det finns en enkelhet i det som jag uppskattar. Jag tycker också att det fungerar med få färdigheter i spel där man spelar enstaka äventyr, som Aliens så kallade ”cinematic play”. Det jag spelar mest är dock kampanjer, och då skaver det för mig med ett fåtal färdigheter. Det blir liksom … för smalt. För få alternativ. För lite variation mellan rollpersonerna.
Min slutsats är därför att det är bättre med ett regelsystem helt utan färdigheter, än ett fåtal. Ska det väl finnas färdigheter bör de vara någonstans mellan säg 20 och 40 till antalet. Så absolut inte detaljerat på Expert-nivå, men ett schysst, spelanpassat urval. Då finns det förutsättningar för ge sin rollperson en egen profil utan att det samtidigt blir alltför spretigt eller navelskådande.
Kommentarer på detta? (Jag förväntar mig mest mothugg, det där med få färdigheter verkar märkligt populärt.)