zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Klättra, Simma och Rida är ju andra sådana färdigheter som lämnar en stackare bakom.En annan vanlig problematik är utmaningen en vägg eller en vakt med hörsel
Klättra, Simma och Rida är ju andra sådana färdigheter som lämnar en stackare bakom.En annan vanlig problematik är utmaningen en vägg eller en vakt med hörsel
Och givet trådens tema är det lite kul att en första nivåns rollfigur i gammel-DnD antas kunna allt det där.Klättra, Simma och Rida är ju andra sådana färdigheter som lämnar en stackare bakom.
True old school is the GM saying your character drowns because the rulebook doesn't say anyone can swim and therefore...Och givet trådens tema är det lite kul att en första nivåns rollfigur i gammel-DnD antas kunna allt det där.
This applies regardless of skills though.Och, det omvända scenariot är också vanligt. Rollpersonen försöker Bluffa, Övertala, Leta, Lyssna, Spåra... och SL frågar plikttroget vad RP har för färdighetsvärde... och så är det kreativa tillfället dödat när RP har FV=3. (eller så FÅR rollpersonen rollspela en Bluff istället för att slå mot FV=3, och så sitter någon annan spelare som faktiskt har Bluff och deppar, för att han borde lagt sina färdighetspoäng på armborst istället, som han inte kan rollspela sig runt).
Funny, but not at all the same thing.This applies regardless of skills though.
In an OD&D game if I roleplay how my character casts a fireball but my character sheet says level 2 fighter, the GM doesn't let me cast a fireball.
Då spelar man fel. SL gör en ”ruling” som sedan blir en regel.Im my experience having no skills at all means every player instead has a skill called "Guess what the GM thinks you can do" and your rating in it varies from moment to moment
There are rules for both swimming and drowning in AD&D 1e, AD&D 2e, and in Rules Cyclopedia (BECMI). (Not the same rules though)True old school is the GM saying your character drowns because the rulebook doesn't say anyone can swim and therefore...
There are rules for both swimming and drowning in AD&D 1e, AD&D 2e, and in Rules Cyclopedia (BECMI). (Not the same rules though)
Expert set said:In D&D games, all characters may swim
They must have played with the same GM so they put it in the book
Det beror givetvis på systemet ifråga. Med bara grundegenskaper tvingas spelarna prioritera olika beroende på yrkesval; krigaren satsar på Styrka, magikerna på Psy (och Int) osv. Då blir också stridskompetensen olika och diversifierad.Blir det inte samma fenomen med samma spelgrupp i spel utan färdigheter, alltså att alla har stridsinriktning?
I don't disagree with the stumbles of a bad skill system, but I want to ask a counter-question though:Jag har snöat in på spel utan färdigheter. Skyller det vanligen på Old School Primer och @Rickard (tärningar kan inte utmanas) . Och det sista spelet jag spelade hade bara sex egenskaper, och ens rollfigur var kompetent - det var så befriande att bara spåna loss och lyckas med vilda idéer istället för att bara "nä, det går inte för jag har Bluffa 3" .
En av mina käpphästar är färdigheterna i ett spel bör vara relativt mycket värda om man spelar den tänkta spelstilen. Här tycker jag många färdighetsbaserade spel går vilse, och man blandar färdigheter som är oerhört användbara med sådana som är helt värdelösa eller som kräver att SL slår knut på sig själv för att de ska komma i spel (tittar på dig, Pendragon). Jag har tex insett att i Pendragon är det sju av c 20 (icke-strids)färdigheter som egentligen gör något intressant, resten är bara flavor. Tar man bort färdigheter helt löser man detta problem.
Sen tycker jag att om det ska var en färdighet, så ska det vara något som faktiskt går att träna upp eller lära upp. Så Lyssna går liksom bort, för det blir bara Monty Python när någon går till sin hörsellärare i nio veckor och kommer tillbaka med bättre hörsel.
Hm. Jag känner inte igen att det brukar vara så stor skillnad mellan spel med och utan färdigheter. Folk jag spelar med brukar helt enkelt inte vara påtagligt stridsfokuserade i spel med färdigheter. Gissningsvis beror det på hur vi spelar. Ofta spel där strid är farligt och därför bör undvikas. Dessutom kampanjer med väldigt varierat innehåll. En kortare strid kanske vart femte spelmöte, och större strider (sådana som kan ta en hel timme eller mer i realtid) än mer sällan.Det beror givetvis på systemet ifråga. Med bara grundegenskaper tvingas spelarna prioritera olika beroende på yrkesval; krigaren satsar på Styrka, magikerna på Psy (och Int) osv. Då blir också stridskompetensen olika och diversifierad.
Det där med väldigt låga färdighetsvärden känner jag igen från gamla BRP-spel, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Star Wars D6 är till exempel mer frikostigt med basvärden i alla färdigheter. Så att rollspel med färdigheter per automatik gör rollpersonerna dåliga på det mesta är inte sant. Det handlar istället om speldesign."nä, det går inte för jag har Bluffa 3"
Ja, det är en bra poäng. Och i min erfarenhet är BRP-spel de som är sämst, och där har man också haft en tradition av av gömma handlingen bakom färdighetsslag. Western också. Och Warhammer-rollspelen?Det där med väldigt låga färdighetsvärden känner jag igen från gamla BRP-spel, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Star Wars D6 är till exempel mer frikostigt med basvärden i alla färdigheter. Så att rollspel med färdigheter per automatik gör rollpersonerna dåliga på det mesta är inte sant. Det handlar istället om speldesign.
Absolut. De allra flesta spel med färdigheter jag spelat (DoD, Rolemaster, Western, Khelataar) innehåller en stor mängd färdigheter där man är absolut inkompetent på det allra mesta....Det där med väldigt låga färdighetsvärden känner jag igen från gamla BRP-spel, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. [...] Det handlar istället om speldesign.
Min begränsad erfarenhet av WFRP säger mig att det spelet jobbar på ett lite annat sätt. Man kan börja lågt, typ 10 % men oftare 30 %, och får kämpa länge för att komma över 60 %. Det är dock en del av känslan. Du är en fiskare, fångvaktare eller sotare i en farlig värld. Tro inte att du är nåt! Förr eller senare dör du av ett yxhugg i ryggen eller ett infekterat råttbett.Och Warhammer-rollspelen?