Några saker jag tänkte på medan jag gjorde en karaktär
Jag föredrar
Babylon 5-sättet att slå tärningar, där bara den lägsta tärningen ger modifikation av en positiv och en negativ tärning. Slår man -2 och 5 får man -2 på slaget. Ingen beräkning, men det är något ovant att alltid läsa av den lägsta tärningen för en erfaren rollspelare. Använde detta sätt mycket till
Feng Shui.
Känns bakvänt att välja aspekter först, då de känns mer personliga, utan att ens veta någonting om rollpersonens bakgrund och mål. Till och med när du pratar om high concept så skriver du att man ska ta ens yrke i anspråk, men det kommer inte förrän i steg sex. Aspekter är finputsning, enligt mig.
Det känns som steg 1-6 i karaktärsskapandet är helt bakvänt och borde ha omvänd ordning.
Rank-förklaringar för varje skill känns lite överkurs, utan kan vara enbart en generell tabell.
Hade gärna haft enbart en förkortad förklaring av skills i karaktärsskaparkapitlet och sedan en fullständig skill-förklaring som ett eget kapitel.
Jag kände inte att jag kunde välja skills, då jag inte har en klar bild över vad min karaktär ska bli. Notera, jag började läsa vid sida 30 - System basics.
Kände att "välj att höja bland fem valfria" var rätt onödigt, då jag fick 17 val (av 24 skills) av social class, education och profession.
"You may improve five of the following traits", fick mig att tro att jag skulle få poäng att sätta ut, men du menar att man får fem poäng att sätta ut. Det var otydligt.
Cognitive, Physical och Social borde vara i större text än rank och scale på formuläret.
Jag förstår inte riktigt varför resources är checkrutor och inte bara en ruta med en siffra man ska fylla i, annat än att rutor sätter en naturlig maxgräns.
Något förvillande att scale har en ruta på formuläret, men inte ranks.
Jag saknar någonstans att kryssa i machineborn.
Augumentations borde vara mycket närmare rollpersonsskaparkapitlet.
Samma sak med utrustningen.
Jag gillar att man kan ta negativa effekter på augmentations.
u och v ser likadana ut i rubrik-fonten på formuläret, vilket är rätt förvillande.
---
Namn: Reilly N'wata
Faction: Andromeda
Progeny: Empyrean, Riftan (metal)
Social class: laborer
Education: executive military academy
Profession: engineering, welder
Aspects
Bio-experiment (high concept)
Hunted by Andromeda (trouble)
Metal bending
Trained soldier
Cute nose
Energy: 1
Recharge: 5
Skills | rank | scale |
Education | 2 | 1 |
Engineering | 2 | 1 |
Willpower | 2 | 1 |
Athletics | 1 | 5 |
Close Combat | 2 | 2 |
Fortitude | 2 | 2 |
Contacts | 3 | 1 |
Deception | 0 | 2 |
Style | 0 | 3 |
Traits and powers
Empyrean physiology: +1 Style scale. Ignore Fortitude scale (2) entropic and poison stress. (flaw) one mental stress box less
Empyrean primary trait: free social charges equal highest social skill scale (3). Refreshes each session.
Riftan secondary traits: senses metal rifteans in Energy (1) km. +1 social skill against riftan metal.
Jury rig: one per milestone:
* add a story detail to a scene
* one free invocation: inventing, repairing, altering.
Designed super soldier: endo skeleton
Resources and gear
Resources: 1
Max load: 25
Endo skeleton: Athletics +1 scale. Indistructable bones: Athletics +2, Knuckle bone: +1 harm, Mending bone: blunt harm heals faster
Bioluminescence (could've picked "fins" instead, to swim with a speed of 10 000 km/h in water)
Chainsaw, breathing mask, smartpad, toolkit (+1 welding)
Notes
Can lift 20 ton, move up to 1000 km/h (277 m/s), jump 500 m horizontally and 20 m vertically. (Athletics, scale 5)
People automatically likes her (Style, scale 3)
Machineborn
Daughter to a heirless general that used Camellia technology to breed a child. The general was overthrown and killed when this was discovered. Reilly was in her mid-20s when this happened, in the middle of her military officer training. Now almost 30 and living in hiding while working as a welder.
---
Tog mig ungefär 2,5 timmar att göra en karaktär. Bara augmentations/feats tog mig 1 timme.