Så mitt spel "Se och göra i Aliatra" är ganska enkelt att spela, rent mekaniskt. Man läser typ bara högt ur boken och gör som det står. Så på sätt och vis är det ganska nybörjarvänligt. Nybörjare är ju generellt inte min målgrupp, så jag brukar inte bry mig så mycket om att göra mina spel tillgängliga för dem. Det finns andra som skriver nybörjarvänliga spel. Men den här gången vill jag göra ett försök, i alla fall. Så jag skrev ihop en liten "Om du är ny till rollspel"-text. Borde såklart be om feedback från icke-rollspelare, men det är i så fall ett senare steg.
Så: Ge mig feedback. Vad saknas? Hur är tonen i texten? Blir man något klokare av den? Jag vill inte göra den alltför lång och pratig, mest bara förklara grundkoncepten så att man fattar vad fan tanken är. Mer detaljerade instruktioner om vem som säger vad och när kommer senare (det är ganska uppstyrt i mekaniken hur man pratar).
---------
Om detta är ditt första rollspel, eller om du kanske bara provat någon gång tidigare, så kan hela aktiviteten verka väldigt svårgreppbar. När jag förklarat för vänner och bekanta vad jag sysslar med har reaktionen ofta varit något i stil med »Ja men, liksom, vad gör man?«. Den här korta texten är till för att försöka förklara och avdramatisera lite.
I det här spelet kommer ni att berätta en berättelse tillsammans. Ni sitter runt ett bord och säger saker till varandra, lite som att ni författar en bok tillsammans. Det här är inte »lajvrollspel«, där man klär ut sig och springer omkring, utan »bordsrollspel«, där man sitter runt ett bord och pratar. Ibland kommer ni att säga saker som »Sandra går försiktigt fram mot kanten och tittar ned«, alltså där ni rakt av beskriver berättelsens olika personers handlingar. Ibland kommer ni att agera ut dialoger mellan personerna, som i radioteater (för den som är tillräckligt gammal för att veta vad det är). Då kanske du säger något i stil med »Akta dig, Sandra! Det finns inget räcke här.«.
Det är verkligen hela aktiviteten. Att tillsammans improvisera fram en berättelse, att hitta på vad huvudpersonerna gör, ser och känner. Det finns ingen vinnare och inget mål annat än att berätta en intressant och givande historia tillsammans. Rollspel är gör-det-själv-litteratur. Den här boken är till för att ge er input till berättelsen. Till exempel kommer ni att få instruktioner i stil med »Berätta lite om din relation till dina föräldrar« eller »Beskriv hur ni vandrar genom gallerian och tittar på de olika affärerna«, eller kanske »Spela ut en dialog med värdinnan«. När det står »Du« här talar vi oftast om den rollperson, den resenär, som du spelar. Oroa dig inte, du behöver inte berätta om din egen relation med dina föräldrar, utan du ska hitta på vad resenären har för relation till sina!
Ibland kommer boken att ge lite andra instruktioner, som att ni ska ställa er upp eller spela upp ett musikstycke på mobilen. Men det förklaras vid de tillfällen det blir aktuellt.
Spelet kommer att spelas i ett antal »scener«. Tänk dig en scen i en film eller en bok. Det är en serie tidsmässigt ihopkopplade händelser. Det är likadant i den här berättelsen. I inledningen av spelet kommer ni att guidas igenom tre olika typer av scener som utgör grunden i spelet. Senare kommer ni att »sätta« likadana scener, alltså berätta vad det är som försiggår, vilka som är där, vad som händer, och så vidare. Mellan scenerna förflyter generellt lite tid i berättelsen, men det är inget ni spelar ut, precis som att i en bok kan ett kapitel sluta med att huvudpersonen är på en nattklubb, och i nästa kapitel vaknar hon upp med huvudvärk morgonen därpå.
Det är också fritt fram att prata och diskutera med varandra mellan scenerna. Under varje scen så är ni lite i »spel-läge«, och även om ni såklart kan avbryta för att diskutera något som är oklart så är det generellt bara »spel-prat« i detta läge. Sedan kan ni diskutera lite innan det är dags för nästa scen.
Med detta hoppas jag att du känner dig lite mer förberedd, att du vet lite vad som väntar. Men det enda sättet att riktigt förstå är att spela spelet. Det är en resa till en ny plats, och en sådan innebär alltid ett kliv ut i det okända. Du kan läsa guideboken hur många gånger som helst, men det är först när du kommer fram som du verkligen kan förstå hur det är att vara där.
Om du fortfarande känner dig osäker så finns det dock hjälp att få. Diverse sociala medier har diskussionsgrupper med folk som spelar rollspel som du kan komma i kontakt med. Var inte rädd att fråga! Och en av mina favoritplatser på nätet, www.rollspel.nu, är ett utmärkt ställe att ta sig till och be om hjälp. Det är ett webbforum där alla är välkomna och nybörjare mottas med öppna armar. Jag vet inte när du läser det här spelet (en del av mig vill föreställa sig att du hittat det i din farmors gamla vind, dammigt och fullklottrat med krönikor över hennes äventyr i Aliatra), men rollspel.nu har överlevt i mer än två decennier i skrivande stund, så det finns en god chans att det fortfarande finns kvar.
Nu har jag inget mer att säga till dig specifikt. Spänn fast säkerhetsbältet, utgångarna finns fram, bak och över vingarna: Nu lyfter vi!
Så: Ge mig feedback. Vad saknas? Hur är tonen i texten? Blir man något klokare av den? Jag vill inte göra den alltför lång och pratig, mest bara förklara grundkoncepten så att man fattar vad fan tanken är. Mer detaljerade instruktioner om vem som säger vad och när kommer senare (det är ganska uppstyrt i mekaniken hur man pratar).
---------
Om detta är ditt första rollspel, eller om du kanske bara provat någon gång tidigare, så kan hela aktiviteten verka väldigt svårgreppbar. När jag förklarat för vänner och bekanta vad jag sysslar med har reaktionen ofta varit något i stil med »Ja men, liksom, vad gör man?«. Den här korta texten är till för att försöka förklara och avdramatisera lite.
I det här spelet kommer ni att berätta en berättelse tillsammans. Ni sitter runt ett bord och säger saker till varandra, lite som att ni författar en bok tillsammans. Det här är inte »lajvrollspel«, där man klär ut sig och springer omkring, utan »bordsrollspel«, där man sitter runt ett bord och pratar. Ibland kommer ni att säga saker som »Sandra går försiktigt fram mot kanten och tittar ned«, alltså där ni rakt av beskriver berättelsens olika personers handlingar. Ibland kommer ni att agera ut dialoger mellan personerna, som i radioteater (för den som är tillräckligt gammal för att veta vad det är). Då kanske du säger något i stil med »Akta dig, Sandra! Det finns inget räcke här.«.
Det är verkligen hela aktiviteten. Att tillsammans improvisera fram en berättelse, att hitta på vad huvudpersonerna gör, ser och känner. Det finns ingen vinnare och inget mål annat än att berätta en intressant och givande historia tillsammans. Rollspel är gör-det-själv-litteratur. Den här boken är till för att ge er input till berättelsen. Till exempel kommer ni att få instruktioner i stil med »Berätta lite om din relation till dina föräldrar« eller »Beskriv hur ni vandrar genom gallerian och tittar på de olika affärerna«, eller kanske »Spela ut en dialog med värdinnan«. När det står »Du« här talar vi oftast om den rollperson, den resenär, som du spelar. Oroa dig inte, du behöver inte berätta om din egen relation med dina föräldrar, utan du ska hitta på vad resenären har för relation till sina!
Ibland kommer boken att ge lite andra instruktioner, som att ni ska ställa er upp eller spela upp ett musikstycke på mobilen. Men det förklaras vid de tillfällen det blir aktuellt.
Spelet kommer att spelas i ett antal »scener«. Tänk dig en scen i en film eller en bok. Det är en serie tidsmässigt ihopkopplade händelser. Det är likadant i den här berättelsen. I inledningen av spelet kommer ni att guidas igenom tre olika typer av scener som utgör grunden i spelet. Senare kommer ni att »sätta« likadana scener, alltså berätta vad det är som försiggår, vilka som är där, vad som händer, och så vidare. Mellan scenerna förflyter generellt lite tid i berättelsen, men det är inget ni spelar ut, precis som att i en bok kan ett kapitel sluta med att huvudpersonen är på en nattklubb, och i nästa kapitel vaknar hon upp med huvudvärk morgonen därpå.
Det är också fritt fram att prata och diskutera med varandra mellan scenerna. Under varje scen så är ni lite i »spel-läge«, och även om ni såklart kan avbryta för att diskutera något som är oklart så är det generellt bara »spel-prat« i detta läge. Sedan kan ni diskutera lite innan det är dags för nästa scen.
Med detta hoppas jag att du känner dig lite mer förberedd, att du vet lite vad som väntar. Men det enda sättet att riktigt förstå är att spela spelet. Det är en resa till en ny plats, och en sådan innebär alltid ett kliv ut i det okända. Du kan läsa guideboken hur många gånger som helst, men det är först när du kommer fram som du verkligen kan förstå hur det är att vara där.
Om du fortfarande känner dig osäker så finns det dock hjälp att få. Diverse sociala medier har diskussionsgrupper med folk som spelar rollspel som du kan komma i kontakt med. Var inte rädd att fråga! Och en av mina favoritplatser på nätet, www.rollspel.nu, är ett utmärkt ställe att ta sig till och be om hjälp. Det är ett webbforum där alla är välkomna och nybörjare mottas med öppna armar. Jag vet inte när du läser det här spelet (en del av mig vill föreställa sig att du hittat det i din farmors gamla vind, dammigt och fullklottrat med krönikor över hennes äventyr i Aliatra), men rollspel.nu har överlevt i mer än två decennier i skrivande stund, så det finns en god chans att det fortfarande finns kvar.
Nu har jag inget mer att säga till dig specifikt. Spänn fast säkerhetsbältet, utgångarna finns fram, bak och över vingarna: Nu lyfter vi!