Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag lockas lite av spel som i sin grundläggande handlings-/konfliktresolution flexibelt kombinerar två (eller fler) "källor" av värden för att bilda det värde (eller den tärningspöl) som spelaren använder.
Cortex-spelen maximerar verkligen detta tänk. I Smallville rullar man en tärning (t4 till t12 beroende på hur "bra" du är på det) för ens Values och en tärning (t4 till t12) för ens relation med den person man påverkar i konflikten. Så typ Glory t8 + Samantha t6. Så summerar du dem - det är hur bra du slog. Massa andra källor, typ karaktärsdrag, hjälp, resurser etc. kan lägga till ytterligare tärningar som du slår, men det är alltid bara två (de högsta) som du summerar. Leverage, också Cortex, har istället Attributes plus Roles, så man kanske rullar Alertness + Hacker för att upptäcka ett hot mot datorsystemen men Vitality + Hacker för att prestera på ett all-night hackaton.
I det rätt obskyra Conspiracy of Shadows har man motsvarande grundegenskaper och färdigheter, båda mätta på en skala 0-6. Välj (eller spelledaren dikterar) en av varje, slå 2t6+grundegenskap+färdighet och du har ditt resultat.
Jag har, vad jag kommer ihåg, knappt spelat något sådant spel. Vet inte om det funkar. Men det jag gillar är tanken på att få in lite variation på situationerna där en rollperson är kompetent. Om det är karisma+stridsfärdighet som gäller för att snacka sig förbi en palatsvakt så kan krigaren i partyt fixa det lika bra som tjuven, istället för att det bara är den senare som satsat något på Bluffa.
Vilka fler spel funkar åt detta håll? Är det en bra idé eller mest bara jobbigt?
Cortex-spelen maximerar verkligen detta tänk. I Smallville rullar man en tärning (t4 till t12 beroende på hur "bra" du är på det) för ens Values och en tärning (t4 till t12) för ens relation med den person man påverkar i konflikten. Så typ Glory t8 + Samantha t6. Så summerar du dem - det är hur bra du slog. Massa andra källor, typ karaktärsdrag, hjälp, resurser etc. kan lägga till ytterligare tärningar som du slår, men det är alltid bara två (de högsta) som du summerar. Leverage, också Cortex, har istället Attributes plus Roles, så man kanske rullar Alertness + Hacker för att upptäcka ett hot mot datorsystemen men Vitality + Hacker för att prestera på ett all-night hackaton.
I det rätt obskyra Conspiracy of Shadows har man motsvarande grundegenskaper och färdigheter, båda mätta på en skala 0-6. Välj (eller spelledaren dikterar) en av varje, slå 2t6+grundegenskap+färdighet och du har ditt resultat.
Jag har, vad jag kommer ihåg, knappt spelat något sådant spel. Vet inte om det funkar. Men det jag gillar är tanken på att få in lite variation på situationerna där en rollperson är kompetent. Om det är karisma+stridsfärdighet som gäller för att snacka sig förbi en palatsvakt så kan krigaren i partyt fixa det lika bra som tjuven, istället för att det bara är den senare som satsat något på Bluffa.
Vilka fler spel funkar åt detta håll? Är det en bra idé eller mest bara jobbigt?