Vi sitter och lägger sista handen vid en "v2" av Ödesväktarnas regelmotor, och i samband med det tänkte vi uppdatera rollformuläret.
Det här är de relevanta reglerna:
Tanken är alltså att man köper Tålighet genom att kryssa i rutor, och att man markerar skador genom att fylla i (eller kryssa över etc) cirklar vid respektive siffra.
VIlket funkar bäst? Finns din favorit-ordning inte med? Hur skulle du göra?
Grej 2: Hur markerar man Tålighet, −2 och +5?
Traditionellt har vi dragit ett långt streck från −2 till +5, men nu har vi börjat fundera på andra varianter.
Målet här är alltså att när spelaren får en "Skarp skada 7" så ska hen snabbt kunna:
Det här är de relevanta reglerna:
- Man betalar poäng för att köpa Tålighet. Alla har minst 4, och stegen 5-8 kostar 1p var. Det kostar 2p att skaffa 10, och ytterligare 2p att skaffa 11. Högre än så finns inte.
- När man i strid får en skada, så har den skadan ett skadevärde. Det är inte hit points – får du en skada med värde 5 så har du fortfarande "ledigt" på skada 1-4.
- Du kan inte ha fler än en skada med ett visst värde.
- Får du en ny skada med samma värde som en skada du redan har, så blir den nya skadan uppgraderad till närmaste "lediga" värde.
- Får du en skada som är över din Tålighet är du utslagen.
- Får du en skada som är över din Tålighet + 5 är du död.
- Får du en skada som orsakas av ett Skarpt vapen, och är över din Tålighet − 2 så får du livshotande skador som behöver behandlas kort efter striden. Annars dör du.
Tanken är alltså att man köper Tålighet genom att kryssa i rutor, och att man markerar skador genom att fylla i (eller kryssa över etc) cirklar vid respektive siffra.
- RSC (Rutor-Siffror-Cirklar) har fördelen att siffrorna både är nära rutor och cirklar, så blicken kan börja vid siffrorna och röra sig upp eller ner beroende på vad man håller på med (köper värden eller pillar med cirklar). Nackdelarna är att cirklarna kommer under rutorna istället för över dem vilket bryter mönstret för allt annat på rollformuläret. Samt att det kanske inte går att så snabbt läsa av vilken cirkel som motsvarar ens Tålighet?
- RCS har fördelen att det går snabbt att i spel utifrån skadecirklarna både läsa av hur man ligger till i förhållande till sin Tålighet och vad varje cirkel har för siffra. Nackdelen är att det är långt mellan siffror och rutor, så det blir lite drygt när man köper Tålighet.
- SRC har fördelen at det går snabbt både att köpa Tålighetsvärden och att koppla Tålighetsvärdet till cirklar – men nackdelen att det blir lite drygt att läsa ut siffra - cirkel.
VIlket funkar bäst? Finns din favorit-ordning inte med? Hur skulle du göra?
Grej 2: Hur markerar man Tålighet, −2 och +5?
Traditionellt har vi dragit ett långt streck från −2 till +5, men nu har vi börjat fundera på andra varianter.
- v1 drar streck vid −2 och +5, men låter rutorna vara det man använder för att se om man kommer över/under Tålighet. "Svärdet" och "Korset" symboliserar "här börjar dödliga skador" respektive "här dör man".
- v2 är som v1 fast man ritar ut ett faktiskt streck. vid Tålighet. Man litar inte på att rutorna räcker som markering.
- v3 är mer likt som vi gjort tidigare. Med skillnaden att vi då också hade ett Tålighet-streck och rutorna låg i en helt annan del av rollformuläret. Cleant, men hur läsbart är det?
Målet här är alltså att när spelaren får en "Skarp skada 7" så ska hen snabbt kunna:
- Markera skadan
- Konstatera ifall rollpersonen får en livshotande skada (ja)
- Konstatera ifall rollpersonen blir utslagen (nej)
- Konstatera ifall rollpersonen dör (nej)
Last edited: