Det är förstås skillnad här på bönder som familjen Svensson, som förväntade sig att (och förväntades) arbeta själva, och t ex adligt folk.
Adelskap behöver inte betyda någonting (knapadel finns ju som begrepp av en anledning) utan det är många gånger en fråga om ekonomiska tillgångar, familjen Ekdahl var ju inte ett dugg adliga men hade flertalet tjänstefolk och där har vi ju en av husorna (eller var det kockan? mins inte) klagande om att det inte är rätt att man till jul har tjänstefolket delande bord med herrskapet.
Och du ska inte dra alla bönder över en kam, familjen Svensson är medelklass (troligen bättre sådan med tanke på deras tillgångar och respekten de ges), medan det ju finns storbönder (kommer inte på några exempel just nu) där patronen o hans familj bara har en överseende/administrativ/social roll medan tjänstefolket och arbetarna utför allt jobbet. De sju bröderna i
Sju bröder är exempel på bönder som är lägre ner i klasstrukturen än Svenssons (fast då möjligen p.g.a. sin egen oförmåga/-vilja i börja eftersom de ju har ju mark), medan
Högt bland Saarijärvis moar har exempel på folk som i klasskalan dansar mellan låg medelklass o arbetarklass. Folk som Lina o Alfred är arbetarklass. Paradis-Oskar är trasproletariat.
Sedan bör man ju tänka på att fram till en vis tidpunkt (medger här att jag inte vet när) så förväntar sig ju lärlingar och liknande ha något av en tjänar roll till sin läromästare.
Hur kan man väva in den typen av saker på ett bra sätt i sammanhang med mythoset?
Information. Genom att charmera/betala/vara kompis med husan så får man information rörande den misstänkte/offrets vanor, hur saker ser ut i huset, vilka som kommer på besök, etc.
Uppdragsgivare. Fröken Granqvist har set och hört sin husbonde göre saker (eller i alla fall antydningar) som bara är fel, men hon har inget egentligt bevis o husbonde är respekterad o hon är ju bara en ung husa. Så hon går till RP:na eftersom de är vänner/släkt/tidigare arbetsgivare som hon respekterar för att få någon att undersöka det hela o lägga fram ordentliga bevis.
Ledtråd. RP:na inser att alla offrens tjänstefolk går på samma krog när de har ledigt, det visar sig att skurken/en av dem hänger där o mjölkar tjänstefolken på information som sedan används för inbrotten.
Vittnen. Även om de inte såg något så kan de ge information runt händelsen som hjälper RP:na att komma vidare (
I dag röd har exempel på det, filmatiseringen finns på SVT Play:
Trenter: I dag röd )
Katalysator. Änkan Bomans planer är nästan till fuländan, men så visar det sig att jungfrun som just slutat, inte bara tog med sig en väldigt lätt rekommendation utan även den undanstoppade tibetanska dolken som behövs för åkallnings ritualen. Nu är tiden knapp och änkan Boman blir mindre och mindre subtil i sin jakt på sin gamla jungfru och vad hon har gjort av dolken...