En nackdel med bordsrollspel är väl mängden spelare. Det måste mer gå över till halvlajv eller hellajv för att det ska fungera med 10+ spelare. Jämför detta med en biosalong full med folk som (förhoppningsvis) roas. Det går inte heller att lika enkelt det är någonting som ständigt pågår och folk som hoppar in och ut.
Jag tycker det är svårt att svara på tråden utifrån perspektivet att rollspel inte klarar av någonting, för det är klart att det alltid går att fixa det på något sätt. Det man inte kan använda är direkta tekniker från film, som snabba klipp (bilder visas om vartannat), kameraföring, färganvändning, använda ljud för att skapa ett bättre sammanhang mellan olika klipp ... men det går att uppnå samma känsla i rollspel, fast på ett annat sätt. Att skapa kaos i en eldstrid gör man enklast via rollspel genom att
utelämna kopplingen mellan intryck, istället för att
översvämma med synintryck (eftersom detta skapar istället en känsla av slow-motion).
Tidsresor kan vara svårt att få till i rollspel, men inte omöjligt - särskilt inte i samberättarspel. Jag har till och med
gjort ett berättarspel där man klipper mellan nutid, dåtid och framtid.
En nackdel med rollspel är väl att ingen kan komma överens om vad rollspel är.
Film och musik vet vi vad det är. Datorspel är det lite svårare med (walking simulators, etc). Samma med spel. Är pussel ett spel, exempelvis?
En annan nackdel med rollspel är väl hur inkörda folk är på vad man ska göra - det gör att det inte sker någon direkt utforskning i vad rollspel kan vara.