Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag förekommer den oundvikla trådsplitten genom att starta en ny tråd direkt:
Det är som om Hit Points aldrig läkte, utan bara gick ner och ner och när de nådde 0 dör personen. Jag kan absolut se hur det kan vara tilltalande för en viss typ av spelare (och spelledare), men det är inte för mig.
Jag vill hellre ha en en mekanik som bygger upp rollpersonen mer och mer. Gör min rollperson tokig, men låt mig fortsätta spela den! ge mig istället verktygen att spela på den galenskapen!
Men jag har ingen aning om hur man skulle göra det på bästa sättet. Det närmaste jag kommit hitills är Kranks system i nått av hans spel där galenskapen helt enkelt leder till att spelledaren förvrider verkligheten mer och mer för den rollpersonen.
Det jag ogillar med sanity är att det blir en nedräkning mot att jag inte får spela min rollperson längre. Vid en viss gräns blir man ju "för galen". Vilket fånigt koncept. Jag vill ju spela den galna rollpersonen! Jag har samma problem med andra funktioner som funkar på samma sätt i andra spel (permanent röta i mutant, jag hade något ytterligare exempel men det glömde jag bort).Jag älskar SAN! Det modellerar exakt det nedbrytandet av ens mentala tillstånd som ofta porträtterades av Lovecraft. Men det är väl också lite klurigt just på grund av effekten @Mogger beskriver, eftersom det får en frånstötande effekt. Rollpersonen skulle ju inte undvika att söka svar, trots allt. Det blir spelarens idé att göra det. Så jag kan förstå att det inte riktigt klickar för många.
Det är som om Hit Points aldrig läkte, utan bara gick ner och ner och när de nådde 0 dör personen. Jag kan absolut se hur det kan vara tilltalande för en viss typ av spelare (och spelledare), men det är inte för mig.
Jag vill hellre ha en en mekanik som bygger upp rollpersonen mer och mer. Gör min rollperson tokig, men låt mig fortsätta spela den! ge mig istället verktygen att spela på den galenskapen!
Men jag har ingen aning om hur man skulle göra det på bästa sättet. Det närmaste jag kommit hitills är Kranks system i nått av hans spel där galenskapen helt enkelt leder till att spelledaren förvrider verkligheten mer och mer för den rollpersonen.