Vad är poängen om man redan vinner?
Annars är det mest en satsningsmekanism, precis som exempelvis Fria Ligan-systemet, där man spenderar en resurs (i detta fall, värre konsekvenser) för att få "slå om" (i detta fall, lägga till fler tärningar).
Detta är ju ett utmärkt exempel på varför jag tycker att ha perspektivet vanligt jävla rollspel med sig när en läser gamla spel från den här sfären är rimligt och underlättar läsningen av dem.
Att rulla in mer tärningar i Dogs är inte speciellt mycket annorlunda än att slå för en annan färdighet, vi kan se tärningarna som finns kvar som en öppning, som effekter denna ändring öppnade upp för.
Varje sak vi säger att vi gör är inte en sak som skapar skada enligt nivån av eskalering vi är på, utan baserat på innehållet i vad vi säger att vi gör. Det är helt enkelt ett skadeslag baserat på vilket vapen vi använder när vi beskriver vår handling.
Vad poängen är att rulla in mer tärningar? För mig är det såklart för att det är så jag handlar, eller tvingas till att handla... för den som förlorar såklart för att desperat få en edge igen... för den som vinner kanske för att den är jävla less och vill trycka till den som förlorar? För att den ÄR villig att stryka under för andra runt om vad den är villig att göra? För att den vill åt annat än vad som är sagt står på spel? Det finns ju tusen anledningar till att rulla in mer tärningar och de flesta kommer ju rakt av från fiktionen bara.