Oldtimer
Slava Ukraini!
Vi spelar Edge of the Empire just nu och jag undrar hur andra har upplevt deras spelsystem. (Jag skrev detta i en annan tråd, men tänkte att det förtjänar sin egen.)
Hur tycker ni att det funkar med att tolka resultaten på tärningarna? Själv tycker jag att det färdiga äventyret vi kör har alldeles för många skill tests i förhållande till hur mycket information man förväntas gräva ut ur varje tärningsresultat. I förra spelsessionen förväntade sig äventyret att varje rollfigur behövde slå 3-4 Hard checks av Athletics för att ta sig fram till målet för vårt intresse. Det blir ju galet mycket resultat som skall tolkas.
Även strider blir rätt mycket att tolka och komma ihåg. Fast det finns en tabell med färdiga möjligheter.
"Låt se, jag fick alltså två Advantage utöver min Success. Då kan jag ge dig en Boost Die, Magnus."
"Men jag tänkte gå direkt efter dig i initiativet, så då kostar det ju bara en Advantage."
"Okej, då har jag en kvar, Vad kan jag köpa för den?"
"Eller så går Christer före mig."
"Men då kostar det två Advantage att ge dig en Boost Die, så hur gör vi?"
"Hade inte du en Boost Die från Lennart från förra rundan? Tog du med den?"
Känner folk igen sig eller är det bara vi gamla D&D-reliker som har problem här?
Hur tycker ni att det funkar med att tolka resultaten på tärningarna? Själv tycker jag att det färdiga äventyret vi kör har alldeles för många skill tests i förhållande till hur mycket information man förväntas gräva ut ur varje tärningsresultat. I förra spelsessionen förväntade sig äventyret att varje rollfigur behövde slå 3-4 Hard checks av Athletics för att ta sig fram till målet för vårt intresse. Det blir ju galet mycket resultat som skall tolkas.
Även strider blir rätt mycket att tolka och komma ihåg. Fast det finns en tabell med färdiga möjligheter.
"Låt se, jag fick alltså två Advantage utöver min Success. Då kan jag ge dig en Boost Die, Magnus."
"Men jag tänkte gå direkt efter dig i initiativet, så då kostar det ju bara en Advantage."
"Okej, då har jag en kvar, Vad kan jag köpa för den?"
"Eller så går Christer före mig."
"Men då kostar det två Advantage att ge dig en Boost Die, så hur gör vi?"
"Hade inte du en Boost Die från Lennart från förra rundan? Tog du med den?"
Känner folk igen sig eller är det bara vi gamla D&D-reliker som har problem här?