Jag har själv stora problem med att tolka tärningarna i de nya Stjärnornas Krig-rollspelen (och övriga med samma mekanik som Warhammer och Legends of Five Rings) men
@Ymir förklarade riktigt bra!
Det jag haft problem med är att förstå "noll lyckade och misslyckade men en fördel". Självklart finns det uppenbara "du kommer ingenstans men ser en möjlig väg" och sedan få en bonustärning på nästa slag. Men det förutsätter på något vis att det finns en uppföljande handling (omslag eller slå för en annan färdighet direkt efter). Det var i många situationer de gånger vi har spelade som jag bara satt och stirrade på tärningarna.
Min tolkning är att spelet är mycket mer samarbetsinriktat än vad många gamla rollspel är, systemet bygger inte på ren jag-hugger-jag-parerar-excercis utan att rollpersonerna skall skapa olika fördelar för varandra. Klassiska exemplet är strid: du skjuter inte bara på stormtrupperna utan skjuter i grotttaket för att få stenar att trilla ned på de som ligger i skydd, du kastar dig ut för att dra en skadad kamrat i skydd, du skriker och skjuter på måfå för att dra på dig eld så att din skadade kamrat kan kräla i skydd och ladda om, ... Fördelar skall skickas mellan spelarna och en skall inte fundera så mycket på ekonomin utan hålla ett jämnt flöde. Det är som i Fate; även om du är kass i den nuvarande situationen (t.ex. har en uselt vapen som inte skadar motståndaren) kan du fortfarande vara till nytta – var och en skapar fördelar/aspekter som de andra kan utnyttja till att få in en rejäl framgång så att
gruppen lyckas.