Hejsan! Jag lusläser Things from the flood/Skördefloden och funderar på om de olika typerna täcker de stereotyper jag själv hade/minns om min tid som liten skit på 90-talet tidigt 2000-tal. Jag kommer till slutsatsen att det saknas en och annan stereotyp.
För de som inte är med i svängarna så spelar man tonåringar i Sverige/USA någon gång mellan 1995-2005, typ (även om spelets fokus ligger på 90-talet). När man gör sin karaktär så väljer man en typ av ungdom. Eftersom jag kör på engelska kommer jag lista typerna på engelska.
Teens: Jock, Street kid, Raver, Hacker, Motorhead, Seeker, Rocker, Snob, Party animal, Lone wolf.
Spelet har följande skills: Sneak, Force, Move, Tinker, Program, Calculate, Contact, Charm, Lead, Investigate, Comprehend, Empathize.
Alla typer får tre stycken key skills som de har möjlighet att vara extra bra på från spelets start. Tex får Jock: Force, Move och Lead. Alla skills är dock tillgängliga för alla karaktärer, oavsett vilken typ man väljer så att göra en ny klass betyder bara i praktiken att man behöver välja tre stycken key skills. Att klasser har liknande skills är inte ett problem, flera av klasserna delar redan 2 av 3 möjliga skills (motorhead och raver har både två Tinker och Charm, tex).
Saknar ni några arketyper här? Vad har ni för förslag?
Den som jag kommer att tänka på först och främst är egentligen Plugghäst/Valedictorian/-arketypen. En lämplig skill-setup vore typ Comprehend, Investigate och Calculate.
En annan tanke är nörden, men risken finns att den ligger alltför nära Hacker (även om inte alla nördar nödvändigtvis är datornördar).
För de som inte är med i svängarna så spelar man tonåringar i Sverige/USA någon gång mellan 1995-2005, typ (även om spelets fokus ligger på 90-talet). När man gör sin karaktär så väljer man en typ av ungdom. Eftersom jag kör på engelska kommer jag lista typerna på engelska.
Teens: Jock, Street kid, Raver, Hacker, Motorhead, Seeker, Rocker, Snob, Party animal, Lone wolf.
Spelet har följande skills: Sneak, Force, Move, Tinker, Program, Calculate, Contact, Charm, Lead, Investigate, Comprehend, Empathize.
Alla typer får tre stycken key skills som de har möjlighet att vara extra bra på från spelets start. Tex får Jock: Force, Move och Lead. Alla skills är dock tillgängliga för alla karaktärer, oavsett vilken typ man väljer så att göra en ny klass betyder bara i praktiken att man behöver välja tre stycken key skills. Att klasser har liknande skills är inte ett problem, flera av klasserna delar redan 2 av 3 möjliga skills (motorhead och raver har både två Tinker och Charm, tex).
Saknar ni några arketyper här? Vad har ni för förslag?
Den som jag kommer att tänka på först och främst är egentligen Plugghäst/Valedictorian/-arketypen. En lämplig skill-setup vore typ Comprehend, Investigate och Calculate.
En annan tanke är nörden, men risken finns att den ligger alltför nära Hacker (även om inte alla nördar nödvändigtvis är datornördar).