Eller för den delen Handbok för Superhjältar-rollspelet?Uppfyller Nelly Rapp -- Rollspelsbok för monsteragenter de kriterierna?
Eller för den delen Handbok för Superhjältar-rollspelet?Uppfyller Nelly Rapp -- Rollspelsbok för monsteragenter de kriterierna?
Jag tror det. Även om ungarna i målgruppen nog är precis för unga för att börja spela rollspel själva utan någon vuxen som sticker det i nävarna på dem, men det är rätt troligt att en förälder med rollspelsbakgrund hittar det och ger det till dem. Nelly Rapp har målgruppen 8-10 år, på ett ungefär. Det är i gränslandet på när man kan tänkas börja med rollspel, säger min erfarenhet. Hade det varit en licens för 10-12, eller hellre 12-15, tror jag det hade varit klockrent.Uppfyller Nelly Rapp -- Rollspelsbok för monsteragenter de kriterierna?
Eller my-little-pony-spelet Tails of Equestria. Jag har kört det mycket med min dotter och det har funkat väldigt bra. Hon tyckte det var asball att träffa Twilight Sparkle exempelvis. Hon gör mycket våld på IPt och förhåller sig väldigt fritt till originalet (hennes pony är en rund kula utan ben som rullar överallt) men så länge det känns rimligt för henne och hon har roligt är det ju bara toppen.Eller för den delen Handbok för Superhjältar-rollspelet?
Ja, det viktiga är ju inte att förlagan är bra, utan bara att den är populär. Om nu syftet är att locka in nytt folk i hobbyn, så att säga. Sen kan även en dålig förlaga bli fett som rollspel om man lyfter potentialen i det som är ballt. Ingen gillar väl star wars-prequels, men det blev många feta rollspelsmoduler baserat på dem, tex.Ska bli spännande att se vad Chaosium gör med Rivers of London-rollspelet. Böckerna verkar inte jättespännande, men kan ju bli fett som rollspel ändå.
Jag tycker snarare att det viktiga är att det finns något intressant att göra (i regel som grupp) i förlagan. I det hänseendet tror jag att Walking Dead funkar sällsynt bra. RP i det rollspelet lär vara en grupp överlevare, precis som i tv-serierna. Om någon dör blir det inte heller särskilt svårt att stoppa in nya karaktärer. Förmodligen kommer de att ha någon form av bas att hantera resurser i (även det spelbart tacksamt). Självklart bidrar franchisens varumärke också till spelets kommersiella genomslag, men spelbarheten bottnar i vilka karaktärerna är.Ja, det viktiga är ju inte att förlagan är bra, utan bara att den är populär. Om nu syftet är att locka in nytt folk i hobbyn, så att säga. Sen kan även en dålig förlaga bli fett som rollspel om man lyfter potentialen i det som är ballt. Ingen gillar väl star wars-prequels, men det blev många feta rollspelsmoduler baserat på dem, tex.
Det har du helt rätt i. Men det ingår väl närmast som förutsättning i alla rollspel, oavsett fokus, tänker jag.Jag tycker snarare att det viktiga är att det finns något intressant att göra (i regel som grupp) i förlagan. I det hänseendet tror jag att Walking Dead funkar sällsynt bra. RP i det rollspelet lär vara en grupp överlevare, precis som i tv-serierna. Om någon dör blir det inte heller särskilt svårt att stoppa in nya karaktärer. Förmodligen kommer de att ha någon form av bas att hantera resurser i (även det spelbart tacksamt). Självklart bidrar franchisens varumärke också till spelets kommersiella genomslag, men spelbarheten bottnar i vilka karaktärerna är.
Ja, det är absolut relevant i alla rollspel. Men när det gäller just licensspel behöver man göra en överföring från ett medium till ett annat. Hur enkelt eller svårt det är varierar. En del franchiser har bra gruppkoncept redan i premissen, medan andra inte har det. Det kan bli bra ändå, men då får man lägga till något. Skillnaden mellan Lovecrafts fiktion och CoC, som nämndes ovan, är ett bra exempel. Men hur man löser det problemet är i mina ögon inte alls självklart. Exempelvis skulle det förmodligen vara möjligt att spela Walking Dead som något annat än kringstrykande överlevare. Kanske militärer eller zombier.Det har du helt rätt i. Men det ingår väl närmast som förutsättning i alla rollspel, oavsett fokus, tänker jag.
Alltså det går ju väldigt lätt att göra ett generiskt postapokalyptiskt zombiespel av TWD, då dess setting ju är väldigt generisk. Den stora frågan är hur väl hur man gör att rollspelet känns som TWD utan att man spelar de namngivna huvudrollerna från serien/boken. Dvs att det faktiskt känns som licensen spelar roll i produkten, förutom att namnet drar kosing.Jag tycker snarare att det viktiga är att det finns något intressant att göra (i regel som grupp) i förlagan. I det hänseendet tror jag att Walking Dead funkar sällsynt bra. RP i det rollspelet lär vara en grupp överlevare, precis som i tv-serierna. Om någon dör blir det inte heller särskilt svårt att stoppa in nya karaktärer. Förmodligen kommer de att ha någon form av bas att hantera resurser i (även det spelbart tacksamt). Självklart bidrar franchisens varumärke också till spelets kommersiella genomslag, men spelbarheten bottnar i vilka karaktärerna är.
Som jag skrev i tråden om detta kommande spel hade jag satsat på Atlanta som sandbox i grundreglerna och Negans gäng som fokus i det första supplementet. Även om franchisen är ganska generisk, så finns det ändå ett antal platser, gäng och personer som det borde gå att göra en del av. En hyfsat detaljerad tidslinje och en karta över USA (med kanon-platser utmärkta) är förmodligen också vad folk förväntar sig. Åtminstone gör jag det.Alltså det går ju väldigt lätt att göra ett generiskt postapokalyptiskt zombiespel av TWD, då dess setting ju är väldigt generisk. Den stora frågan är hur väl hur man gör att rollspelet känns som TWD utan att man spelar de namngivna huvudrollerna från serien/boken. Dvs att det faktiskt känns som licensen spelar roll i produkten, förutom att namnet drar kosing.