Ja, jag håller med Genesis. Det är svårt att få till individuella vinstvillkor på ett vettigt sätt. Jag fattar att de är lockande i teorin - ska man samarbeta eller hugga i ryggen? vad tjänar jag mest på i långa loppet? o.s.v. - men i praktiken blir de inte så lyckade. Just för att de tolkas på olika sätt.
I just det här spelet (och Fjodors förra Alien-spel) tycker jag inte det gör så mycket. Det här är mer ett upplevelse-spel i mina ögon. Balans och spelig design är mindre viktigt. Här ser jag "du vinner om du överlever" mer som något inlevelse-betonat. Jag kan välja att vara ego och satsa allt på att överleva, eller så kan jag välja att offra mig själv för andra. Men individuella vinstvillkor i byn blir sällan som de är tänkta - för det kommer alltid finnas de som struntar i dem och spelar som om byn vinner som kollektiv.
Det är just tex de frågeställningarna du här tar upp som gör det så bra.
@fjodorsenuba har ju lyckats helt strålande när allt inte kanske är så helt svart-vit, ondska-godhet.
Jag tycker att balans och spelig design är jätteviktig och nåt som vi ska sträva efter även i detta spel.
Därav mitt stora frågetecken över Empis påstådda vinst när han själv är infekterad sjuk.
Det blev liksom ett lager till för oss i byn att klura ut.
Inte bara hur det i grunden funkade.
Sen hur det var ställt med alla runt omkring en som man själv inte kunde lita på.
Vidare försöka kompromissa och sammarbeta för att reda ut situationen.
På det en spelare som har extra regler utöver allt som kan vinna genom att åka hem
sjuk själv.
Asså det måste väl ändå vara en redigt svår situation för byborna?
Alltså kanske ”balansen” var lite för svår för byn MEN: jag gillart! Det är bara att förstå att det var ett svårt äventyr denna gång.