I Arthurlegender finns det ett monster som kallas för "The Questing Beast", som är ett sånt där gammalt typiskt mytologimonster som består av en slumpmässig blandning av andra djur där minst en del är lejon. Det verkade inte finnas någon allmänt vedertagen svensk översättning, men eftersom namnet enligt wikipedia inte kommer av att monstret håller på att utföra en quest, utan av att den utstöter ett läte ur sin mage som låter som "thirty couple hounds questing", och "questing" i det här sammanhanget betyder "förföljer ett bytesdjur", bestämde jag mig för att försöka etablera namnet "drevmonster". Jag börjar med att göra det här.
DREVMONSTER
Drevmonster har ett ormhuvud, framkropp som en leopard, bakkropp som ett lejon och klövar som en hjort. Från dess mage utstöts ett läte som ett helt drev med vilda hundar, och därav har monstret fått sitt namn. Monstret lever i täta skogar och andra otillgängliga miljöer och har revir som kan omfatta hundratals kvadratkilometer. Monstret kan uppvisa en förvånande intelligens. Den kan förfölja spännande byten i flera dagar och vänta på rätt tillfälle att slå till ur ett bakhåll eller i en miljö där det är svårt att försvara sig. Bytet kan hela tiden höra det skällande ljudet från monstrets mage, men kommer inte att se monstret innan det är för sent.
Handlingskraft: 2
Storlek: Stor
Förflyttning: 18
Skydd: --
Kroppspoäng: 40
Monsterattacker:
1. Blixtbett! Monstrets ormhuvud skjuter ut i en fruktansvärd hastighet och biter en rollperson. Bettet gör 2T6 i stickskada, och om det ger minst 1 poäng i skada injuceras ett dödande gift med styrka 13. Det går att parera eller ducka från attacken, men den sker så snabbt så att det sker med nackdel på slaget.
2. Dubbelbett! Monstret hugger med ormkäftarna mot två rollpersoner. Betten gör skada som ovan, och går att ducka eller parera.
3. Språng! Monstret tar ett mäktigt språng och landar på en rollperson. Offret slås omkull och tar 3T6 i krosskada.
4. Spark! Monstret sparkar en rollperson med sina starka bakben. Offret flyger iväg 1T8 meter och tar lika mycket i skada.
5. Svepande hals! Monstret sveper med sin långa ormhals mot 1T3 rollpersoner, som slås omkull och tar 1T4 i skada.
6. Giftspott! Monstret sprutar ut en dusch av gift över två rollpersoner. De får slå motståndsslag mot ett dödande gift med styrka 10. Attacken går inte att undvika.
DREVMONSTER
Drevmonster har ett ormhuvud, framkropp som en leopard, bakkropp som ett lejon och klövar som en hjort. Från dess mage utstöts ett läte som ett helt drev med vilda hundar, och därav har monstret fått sitt namn. Monstret lever i täta skogar och andra otillgängliga miljöer och har revir som kan omfatta hundratals kvadratkilometer. Monstret kan uppvisa en förvånande intelligens. Den kan förfölja spännande byten i flera dagar och vänta på rätt tillfälle att slå till ur ett bakhåll eller i en miljö där det är svårt att försvara sig. Bytet kan hela tiden höra det skällande ljudet från monstrets mage, men kommer inte att se monstret innan det är för sent.
Handlingskraft: 2
Storlek: Stor
Förflyttning: 18
Skydd: --
Kroppspoäng: 40
Monsterattacker:
1. Blixtbett! Monstrets ormhuvud skjuter ut i en fruktansvärd hastighet och biter en rollperson. Bettet gör 2T6 i stickskada, och om det ger minst 1 poäng i skada injuceras ett dödande gift med styrka 13. Det går att parera eller ducka från attacken, men den sker så snabbt så att det sker med nackdel på slaget.
2. Dubbelbett! Monstret hugger med ormkäftarna mot två rollpersoner. Betten gör skada som ovan, och går att ducka eller parera.
3. Språng! Monstret tar ett mäktigt språng och landar på en rollperson. Offret slås omkull och tar 3T6 i krosskada.
4. Spark! Monstret sparkar en rollperson med sina starka bakben. Offret flyger iväg 1T8 meter och tar lika mycket i skada.
5. Svepande hals! Monstret sveper med sin långa ormhals mot 1T3 rollpersoner, som slås omkull och tar 1T4 i skada.
6. Giftspott! Monstret sprutar ut en dusch av gift över två rollpersoner. De får slå motståndsslag mot ett dödande gift med styrka 10. Attacken går inte att undvika.