entomophobiac
Low Prep High Play
För att inte ytterligare deraila diskussionen om OneD&D så bryter jag ut detta:
Åtminstone i min grupp förblir rollspelen en höjdpunkt i umgänget de gånger vi lyckas styra upp det. Att de sedan lägger fler timmar på digitala spel påverkar inte det överhuvudtaget--jag tror inte ens det är samma timmar det nödvändigtvis konkurrerar om i deras fall. Sen finns det ju spelare som spelar digitala spel betydligt seriösare, med schemalagda matcher eller klan/gilles-aktiviteter, men det skiljer sig ju inte från någon som sportar mycket eller har andra åtaganden som kan krocka med sociala aktiviteter.
Jag tror ju inte WoW konkurrerade ut D&D heller, personligen. Snarare behövde folk upptäcka andra saker de kunde få ut av bordsrollspel för att lockas tillbaka till dem. WoW är ju mycket bättre på att vara WoW än vad 4E var, trots allt. Med APs och Mercer och hela den progressiva representativa vågen fick bordsrollspelen sin nya boom, på grunder där andra spel inte kan konkurrera överhuvudtaget.
Om något tror jag personligen det ökade mainstreamspelandet, att vi har haft Marvelfilm på bio i ett årtionde eller mer, och fantasy på HBO, hjälper bordsrollspelandet. Att nörda är inte något negativt längre, utan bara en hobby bland många.
Men vad tror ni? Är digitala spel ett problem för bordsrollspelen?
Ser inte det här som ett problem alls, personligen. Att träffa människor fysiskt (eller digitalt), särskilt om det är vuxna människor, kräver en helt annan logistik än att sparka igång sitt Steam eller sin PlayStation. Men det är också en helt annan grej. En social grej.Nu spelar vi lite D&D (DCC) igen, men mina spelare lägger mycket mer tid på (dataspelet) Conan Exiles.
Åtminstone i min grupp förblir rollspelen en höjdpunkt i umgänget de gånger vi lyckas styra upp det. Att de sedan lägger fler timmar på digitala spel påverkar inte det överhuvudtaget--jag tror inte ens det är samma timmar det nödvändigtvis konkurrerar om i deras fall. Sen finns det ju spelare som spelar digitala spel betydligt seriösare, med schemalagda matcher eller klan/gilles-aktiviteter, men det skiljer sig ju inte från någon som sportar mycket eller har andra åtaganden som kan krocka med sociala aktiviteter.
Jag tror ju inte WoW konkurrerade ut D&D heller, personligen. Snarare behövde folk upptäcka andra saker de kunde få ut av bordsrollspel för att lockas tillbaka till dem. WoW är ju mycket bättre på att vara WoW än vad 4E var, trots allt. Med APs och Mercer och hela den progressiva representativa vågen fick bordsrollspelen sin nya boom, på grunder där andra spel inte kan konkurrera överhuvudtaget.
Om något tror jag personligen det ökade mainstreamspelandet, att vi har haft Marvelfilm på bio i ett årtionde eller mer, och fantasy på HBO, hjälper bordsrollspelandet. Att nörda är inte något negativt längre, utan bara en hobby bland många.
Men vad tror ni? Är digitala spel ett problem för bordsrollspelen?