Jag har också börjat lägga upp DeepL-översättningar av det här på min blogg. Jag får nog säga att översättningarna är klart mer än dugliga; det är ganska lite som behöver justeras alls vid översättning svenska-engelska.
Är det verkligen korrekt? Det blir ju väldigt konstig sannolikhet för crit då det är lättare att få ett lyckat slag med en d12 än med en d2, men å andra sidan slår d2 max betydligt oftare.En crit-success får man om skill-tärningen rullade sitt maxvärde och slaget lyckades.
Är det verkligen korrekt? Det blir ju väldigt konstig sannolikhet för crit då det är lättare att få ett lyckat slag med en d12 än med en d2, men å andra sidan slår d2 max betydligt oftare.
Tja, de är autobots som ska slåss mot decepticons. Generellt tror jag tanken är att man får Uppdrag av sina överordnade autobots, som går ut på att stoppa Onda Planer som decepticons har.Finns det något gruppkoncept? Alltså några tankar om varför RP ingår i ett gäng som gör saker tillsammans - och tankar om VAD de då brukar (eller rentav ska) göra i just det här spelet.
Om det inte konceptualiseras tydligt, så har du ju ytterligare en tråd att dra i om du vill göra eget. Det är ju bara att ta bort de etablerade figurerna och göra förvandlingarna mer konceptuellt intressanta (mer begränsade?). Och förlägga handlingen till en specifik miljö som inte finns med i originalet. Stockholm kanske?Tja, de är autobots som ska slåss mot decepticons. Generellt tror jag tanken är att man får Uppdrag av sina överordnade autobots, som går ut på att stoppa Onda Planer som decepticons har.
Efter typ 35 år som transformers-fan och nästan 30 som rollspelare har jag både en och två idéer om koncept, miljöer och så vidare, tro mig =)Om det inte konceptualiseras tydligt, så har du ju ytterligare en tråd att dra i om du vill göra eget. Det är ju bara att ta bort de etablerade figurerna och göra förvandlingarna mer konceptuellt intressanta (mer begränsade?). Och förlägga handlingen till en specifik miljö som inte finns med i originalet. Stockholm kanske?
Okej! Jag är själv inte alls insatt i den franchisen, men huvudkomponenterna bör ju gå att använda utan att vara i närheten av varumärkesintrång. Det befintliga spelet verkar, åtminstone av din recension att döma, vara ett oengagerat beställningsjobb.Efter typ 35 år som transformers-fan och nästan 30 som rollspelare har jag både en och två idéer om koncept, miljöer och så vidare, tro mig =)
Nä, det finns ju åtminstone ett par tidigare försök att göra "transformers med serienumren avfilade"-rollspel – och massvis med olika kloner, varianter och försök att casha in på transformers-franchisens framgångar i andra medier. Redan under franchisens första stora period på 80-talet fanns ju Gobots som tydlig konkurrent – samma grundkoncept (stora robotar som förvandlar sig, två större fraktioner etc). Jag tror inte det finns någon risk så länge man håller sig borta från namn på specifika karaktärer, organisationer, platser etc. Så inte Optimus Prime, inte Autobots, inte Cybertron. Och så vidare. Bör inte vara ett problem.Okej! Jag är själv inte alls insatt i den franchisen, men huvudkomponenterna bör ju gå att använda utan att vara i närheten av varumärkesintrång. Det befintliga spelet verkar, åtminstone av din recension att döma, vara ett oengagerat beställningsjobb.
Är det något av spelen som har en tydlig miljö? Alltså en namngiven stad och/eller kanske en stor bas (typ start- och resursplats, kanske en fabrik, som kan knytas till RP:s eller möjligen fienders skapande).Nä, det finns ju åtminstone ett par tidigare försök att göra "transformers med serienumren avfilade"-rollspel – och massvis med olika kloner, varianter och försök att casha in på transformers-franchisens framgångar i andra medier. Redan under franchisens första stora period på 80-talet fanns ju Gobots som tydlig konkurrent – samma grundkoncept (stora robotar som förvandlar sig, två större fraktioner etc). Jag tror inte det finns någon risk så länge man håller sig borta från namn på specifika karaktärer, organisationer, platser etc. Så inte Optimus Prime, inte Autobots, inte Cybertron. Och så vidare. Bör inte vara ett problem.
Även innan det här spelet kom ut hade jag ju åtminstone ett, kanske två spel på temat på G; med olika koncept. Ett som är en modul till Agency (dvs konceptet är typ Delta Green/BPRD/X-files men man utreder infiltrerande formförändrande robotar istället för lovecraftmythos/demoner/aliens), ett mer klassiskt där man som spelare spelar robotarna.
Jag köpte spelet rätt medveten om vad jag skulle få, och tänker mest se ifall det finns något att rädda. Sedan skulle det såklart kännas fånigt att vara ett stort TF-fan och inte ha tillräckligt bra koll på det officiella rollspelet för att kunna uttala mig om och kritisera det.
Enda spelet jag minns på rak arm är Mechamorphosis, och det är mest d20 plus stora robotar, och miljön är implicit helt enkelt vår värld. Det har inte mycket till världsbygge alls, vad jag minns.Är det något av spelen som har en tydlig miljö? Alltså en namngiven stad och/eller kanske en stor bas (typ start- och resursplats, kanske en fabrik, som kan knytas till RP:s eller möjligen fienders skapande).
Högkvarter låter ju intressant. Jag hade knutit det till både RP:s skapande (rollformuläret speglar tillverkningen på fabriken) och till uppdragen (vad RP är tillverkade för att göra och vem eller vad som ger uppdragen). Locations tycker jag kan vara intressanta, men jag hade gjort miljön mer specifik än bara vår värld. Alltså exempelvis New York, Los Angeles, Mumbai, Teheran, Nairobi eller Tokyo.Enda spelet jag minns på rak arm är Mechamorphosis, och det är mest d20 plus stora robotar, och miljön är implicit helt enkelt vår värld. Det har inte mycket till världsbygge alls, vad jag minns.
Vill man bygga ett spel knutet till plats på det sättet så går det säkert.
(I Transformers finns ju alltid Arken / Autobot City som autoboternas högkvarter, och lite olika varianter på decepticon. Nästa kapitel jag läser är just Locations, får se vad som finns där. Men platser av det slaget intresserar mig inte så mycket, så jag tvivlar på att jag hittar så mycket intressant där)
Tja, "viktigt för vem" är väl frågan här. För mig har det alltid varit en central del av konceptet, just att de är "robots in disguise". Att vad man tror är en helt vanlig bil i själva verket, i hemlighet, är en utomjordisk robot. Lite som att känna till en hemlighet ingen annan vet om. När jag var liten så gjorde det ju dels att man kunde låtsas att man kunde lura andra att ens transformersleksaker i själva verket bara var vanliga leksaksbilar/flygplan/stridsvagnar/kassettbandspelare, dels att när man gick runt IRL och tittade på verkligheten så kunde man låtsas att bilar etc. man såg i själva verket var transformers.Är det ens viktigt för konceptet att de kan förvandla sig till bilar? Det balla är väl stora utomjordiska robotar som krigar på jorden, inte förvandlandet? (Med reservation för att jag var i helt fel ålder när Transformers kom, så jag tycker inte att de är så balla alls.)