Återvände hit lite snabbt för att minnas vad som sades. och för sakens skull om någon annan ramlar över detta så sammanfattar jag lite för mig själv och andra:
1. Initiativdelen som
@CapnZapp nämner: Skulle säga den ändå är rätt rättfram om än att jag minns hur vi krockade mot den som unga då det var annorlunda än slå d10+smi eller vad vi höll på med i Mutant och Drakar.
Varje runda, säg vad du gör och sen utförs sakerna i följande ordning:
Besvärjelser > projektilvapen > rörliga manövrar* > närstrid > förflyttning > fasta manövar
Om något krockar med något annat, lös det med ett manöverslag eller om det rör sig om anfall så högst manöverbonus går först. * slängde jag in för det är här som jag tycker det intressanta finns i resolutionssystemet. En rörlig manöver sker innan närstridsanfall och kan därför användas för att ex. röra sig ur vägen, fly, positioner sig, osv. En rörlig manöver kan också, om du har turen med dig, öppna upp för att kunna manövrera OCH anfalla i samma runda, dvs det är fullt möjligt att deklarera saker som: "Jag försöker flanka orken åt höger och svingar yxan lite och försöker tvinga honom ner för trappen men håller mig ur vägen för dennes kortsvärd!" och lyckas du är orken antagligen påväg bakåt ner för trappen och kommer inte kunna anfalla dig denna runda och lyckas du tillräckligt bra så kan det öppna upp för att anfalla själv också. Sådan sak som jag själv helt missade som ung, men som nu står ut som det som ruskar runt det annars rätt statiskt tickande urverket här och gör det högst intressant!
2. Armskenorna kanske inte går att rädda om en inte petar in dem på lite platser för allvarliga skador. Får undersöka tabellerna i RM2 helt enkelt och se.
3. Som
@Fiktionslek säger är uppdelning av uppgifter är ju en given sak! Har någon erfarenhet av bra uppdelningar som fungerade väl? Minns att vi körde att en spelare hade koll på allas xp, en hade koll på alla spelares kp och blödningar under strider och varje person hade egen kopia av sina återkommande använda anfallstabeller osv. Men finns det mer saker eller andra sätt att dela upp det på som är bättre?
4. Vill minnas att Sinkadus hade ett formulär vi ständigt använde under strid som var riktigt bra, ska ta och dyka ner i samlingen och se vilket nummer det var och skapa en version av det på google drive.
5. Intressanta observationer nu när jag läser om spelet igen är ex. hur mycket bättre tornexempelscenen hade varit om den hade refererat till sidnummer för varje använd regel. Än idag är jag ex. lite fundersam på exakt vilka manöverslag, aktivitetsslag och orienteringsslag som faktiskt slås när orcherna är påväg att lämna tornet (vad de kallas varierar också mellan utgåvorna, i vissa utgåvor kallas ex. orchernas slag för aktivitetsslag, i andra orienteringsslag). Men, måste säga att upplägget med den scenen + alla andra exempel som följer antingen utifrån hur scenen spelar ut sig eller alternativ på hur scenen kunde spelats ut är extremt välfungerande och gör att scenen öppnar upp sig och möjliga utfall verkligen synliggörs. Detta var nog exakt vad jag fastnade för här som ung, hur alla slag som gjordes öppnade upp för otroligt många utfall, flykt från orcherna ut i natten, alla tillfångatagna utom den fege tjuven som gömde sig i kistan, osv....
Oavsett! Stor pepp att dra det till bordet igen och full färd med att fundera ut lämplig situation för rollpersonerna att ta avstamp i.