Mer betraktelse än recension... (Jag har inte spelat spelet, och har inte tillräcklig vana vid spelledarlösa spel för att vid genomläsning på rak arm kunna avgöra hurpass tjänligt systemet är i praktiken.)
Bakgrundsmiljön som uppmålas är mycket riktigt ett fruset landskap där den avlägsna, slutna hålan Malice ligger utslängd mitt ute i ingenstans; men det blir dock i mina ögon aldrig parodiskt.
Jag uppskattar det aningen yxigt koncisa upplägget, med arketypiska rollpersoner, tanken att berättelsen delas upp i två akter, samt fokuset på tre viktiga berättelse-trådar: "mordet" som måste utredas, den för bygden viktiga "tillställning" som återigen måste sjösättas, och det inneboende "mörker" som hotar att förgöra bygden.
Sammanfattningsvis tror jag definitivt att "Nordic Noir" låter sig göras med hjälp av spelets mekaniker och ett fokus på "mord"-tråden; tror dessutom att spelet funkar minst lika bra för "Folk Horror" i största allmänhet.