Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Desto mer jag läser så funderar jag på om det inte handlar om väldigt särskilda intressen och var vi som individer gillar att lägga fokus.
Strid, som nämnts som ett område som ofta tar mycket tid, har nog blivit en norm i rollspel för konflikter är en del av rollspel.
Däremot läggs sällan samma tid precision när det kommer till sedvänjor, matkulturer, topografi, jordarter, kulturgeografiska faktorer, djuplodade politiska system och så vidare. Förmodligen för att det är väldigt nischade intressen. Samtliga av dessa punkter tycker jag är mycket, mycket mer intressanta än strid och regler för strid men jag tror att det är något som rollspel generellt skulle förlora att lägga allt för mycket detaljer kring även om det skulle ge ett helt annat djup till spelvärlden. Så frågan är nog hur mycket djup ska spelvärlden har gentemot det kreativa skapandet runt spelbordet. Desto mer detaljer vi lägger in, desto mer begränsad kan en person känna sig i det egna skapandet av seder och matkulturer i världen. Medan en mer lös hållning uppmuntrar till mer fri kreativitet. Sen finns det en gräns, för lite information om något gör att det aldrig lyfts fram i spel då det inte finns något för kreativiteten att ta språng ifrån.
Har jag ett kapitel om tebjudningar och gästabud i mitt spel så kommer det förmodligen har större chans att dyka upp i spel, än om jag utlämnar dessa kapitel i mitt spel.
Strid, som nämnts som ett område som ofta tar mycket tid, har nog blivit en norm i rollspel för konflikter är en del av rollspel.
Däremot läggs sällan samma tid precision när det kommer till sedvänjor, matkulturer, topografi, jordarter, kulturgeografiska faktorer, djuplodade politiska system och så vidare. Förmodligen för att det är väldigt nischade intressen. Samtliga av dessa punkter tycker jag är mycket, mycket mer intressanta än strid och regler för strid men jag tror att det är något som rollspel generellt skulle förlora att lägga allt för mycket detaljer kring även om det skulle ge ett helt annat djup till spelvärlden. Så frågan är nog hur mycket djup ska spelvärlden har gentemot det kreativa skapandet runt spelbordet. Desto mer detaljer vi lägger in, desto mer begränsad kan en person känna sig i det egna skapandet av seder och matkulturer i världen. Medan en mer lös hållning uppmuntrar till mer fri kreativitet. Sen finns det en gräns, för lite information om något gör att det aldrig lyfts fram i spel då det inte finns något för kreativiteten att ta språng ifrån.
Har jag ett kapitel om tebjudningar och gästabud i mitt spel så kommer det förmodligen har större chans att dyka upp i spel, än om jag utlämnar dessa kapitel i mitt spel.