Behöver få lite hjälp (läs skriva av mig) med ett hack till "Pew Pew! Bounty Hunters in Space" om nu någon spelat/kikat på det.
Spelet, rules light, är avsett att fånga känslan i Mandalorig Star Wars. Jag lägger till fler skills (Charm, Knowledge, Streetwise etc), så att man kan spela bredare än primärt bara prisjägare som i nuläget.
Nu till mitt problem: Force behövs också fixas lite, i nuläget har vissa pregens "mind tricks", "Telekinetic attack" etc istället för en utrustningsgrej. Effekten är densamma spelmekaniskt som en pryl, dvs ger en 1D6 på ett relevant slag. Jag vill ändå få in lite "spelbalans" för force-users, iom att force skills är mer elastiska och användbara än en specifik grej, och jag tycker de bör kosta "mentalt"
Vad tycker ni? Ha typ tre uses per force skill (som combat armor funkar etc) per session, eller ngn form av force point pool att ta från vid användning? Hur många isåfall för den senare? Räknar med att man har 1D per vald force skill (max 5 st från start på bekostnad av utrustning) och 0 i grund för andra force skills. Slå 2D6 per session, ta den högsta som antal ggr du kan "betala" för dina valda force skills? Räcker det eller behöver en spelare fler poäng än max 6, tror ni?
Något annat smartare system?
PS Tänkte låta Kraften vara lite mer flex i spelet, och tillåta att använda fler force points = varje poäng ger en extra D på slaget. Att ha Force överhuvudtaget får vara en skill eller en edge.
PS Tänkte att Lightsaber Defense är "gratis", dvs att använda en sabel kostar inte force points, men att den ger 2D6 i både anfall och försvar. Vill man göra extra flashiga grejer/skada/skydd får man använda poäng för fler tärningar.
Spelet, rules light, är avsett att fånga känslan i Mandalorig Star Wars. Jag lägger till fler skills (Charm, Knowledge, Streetwise etc), så att man kan spela bredare än primärt bara prisjägare som i nuläget.
Nu till mitt problem: Force behövs också fixas lite, i nuläget har vissa pregens "mind tricks", "Telekinetic attack" etc istället för en utrustningsgrej. Effekten är densamma spelmekaniskt som en pryl, dvs ger en 1D6 på ett relevant slag. Jag vill ändå få in lite "spelbalans" för force-users, iom att force skills är mer elastiska och användbara än en specifik grej, och jag tycker de bör kosta "mentalt"
Vad tycker ni? Ha typ tre uses per force skill (som combat armor funkar etc) per session, eller ngn form av force point pool att ta från vid användning? Hur många isåfall för den senare? Räknar med att man har 1D per vald force skill (max 5 st från start på bekostnad av utrustning) och 0 i grund för andra force skills. Slå 2D6 per session, ta den högsta som antal ggr du kan "betala" för dina valda force skills? Räcker det eller behöver en spelare fler poäng än max 6, tror ni?
Något annat smartare system?
PS Tänkte låta Kraften vara lite mer flex i spelet, och tillåta att använda fler force points = varje poäng ger en extra D på slaget. Att ha Force överhuvudtaget får vara en skill eller en edge.
PS Tänkte att Lightsaber Defense är "gratis", dvs att använda en sabel kostar inte force points, men att den ger 2D6 i både anfall och försvar. Vill man göra extra flashiga grejer/skada/skydd får man använda poäng för fler tärningar.
Last edited: