Jag tycker det finns för få förbannelser i min EDD-kampanj och undrar om ni har några förslag på kreativa förbannelser? Gärna enligt temat "+x på y men +XXXX på y om rollpersonen ger sig hän och tar fulla konsekvensen av förbannelsen". De skall inte bara vara irriterande i spel utan gärna skapa möjligheter för spelaren att försätta sig i klammeri. (Hade en skat-shaman i Shadowrun som var kleptoman, hon stal en tesked under en middagsbjudning hemma hos draken Hestaby och gjorde om det till ett smycke hon hängde i sin rastafrisyr. Faktiskt liiite besviken att SL aldrig gjorde något med det, när jag nu lade upp det så fint för honom...)
Diverse idéer:
Diverse idéer:
- Rollpersonen kan inte tala osanning medan solen är uppe men får +15 på Bluff när den är nere.
- Rollpersonen saknar skugga (eller pekar åt fel håll) (ifrån Oraklets Fyra Ögon om jag minns rätt)
- Rollpersonen blir kleptoman i kubik.
- Rollpersonen kan inte låta bli att pilla sönder andras saker (hur ser en magisk fidget cube ut och hur fungerar den?).
- Rollpersonen kan bara med att skada någon om denne samma dag först har räddat/helat någon och vice versa. (En variant på en gammal rollperson jag hade; han hade en magisk förmåga som gjorde att han kunde ta och ge livskraft – han kunde i praktiken döda någon genom att knäppa med fingrarna, men sedan var han tvungen att rädda livet på någon på samma sätt innan han kunde döda och vice versa.)