»Fy fan vad jag hatar skräckattacker«, skrev en Kartellkamrat i vår Discord igår, och syftade då främst (tror jag) på sådana skräckregler som påverkar spelarnas agens. Dvs. saker i stil med stå över X drag/fly planlöst/attackera blint/etc.
Det här fick mig att fundera över om det finns några riktigt bra rollspelsregler för skräck därute. Och vilka är bättre att fråga än mina Rollspel.nu-peeps?
Förtydligande: Jag är alltså inte ute efter spelledartips för att göra spelarna skraja, utan specifikt regelmekanik som – utan att ta ifrån spelarna deras agens – får spelarna att själva inse att det kanske vore bättre att fly än att fajtas.
Så, kära regelnördar, vilka är era bästa exempel på rollspelsregler som uppfyller ovanstående krav?
Det här fick mig att fundera över om det finns några riktigt bra rollspelsregler för skräck därute. Och vilka är bättre att fråga än mina Rollspel.nu-peeps?
Förtydligande: Jag är alltså inte ute efter spelledartips för att göra spelarna skraja, utan specifikt regelmekanik som – utan att ta ifrån spelarna deras agens – får spelarna att själva inse att det kanske vore bättre att fly än att fajtas.
Så, kära regelnördar, vilka är era bästa exempel på rollspelsregler som uppfyller ovanstående krav?